Noen som veit: diskus egg??

Jeg har et par som går aleine som har lagt egg en del ganger nå(hos meg 10ganger), mn det
samme skjer hver gang, de fjerner ikke de egga som råtner, så før noen rekker å klekke har alle råtna

er det noe jeg kan gjøre?

f.eks fjerne de råtne egga for dem mens de er der?
eller ta dem ut? eller hva skal jeg gjøre?
noen som veit?

HJELP!!
hehe

trond
Jeg har fått inntrykk av at alle diskuspar er nødt til å få litt erfaring som foreldre. Jeg ser når pappa holder på å få et lekspar, går det ofte to-tre år før det blir noen bra kull. Etterhvert vill foreldrene (med mindre det er to hunner) lære seg hva de må gjøre. Men du kan sikkert senke ph-en i karet litt for å drepe soppen.

jo takk torv hiver vi oppi da
mn tar vel ikke to tre år før dem skjønner at de må plugge de mugne egga?
hehe
Nei, men det er annet de skal lære også. Som for eksempel at de små ikke er til å knaskes på;P Hvordan de skal passe dem etc. For noen par tar det ikke så lang tid å lære det, og for noen tar det lengre tid. Regner med at hyppigheten på egglegging har noe med dette å gjøre.
Ok :)
det er jo godt å høre, men de legger egg relativ hyppig,( ca 7-14 dager til det er nye egg etter de gamle blir borte) derfor litt skuffa over dem, at de ikke klarer å komme til neste steg i prosesene...
mn tar vel bare en del lengre tid, enn hva jeg håper
Av erfaring vet jeg at det kan ta noe tid før du får discusparet til å bli "gode" foreldre - man trenger erfaring. Har selv opplevd at unge par kan legge egg opp mot ca 10-20 ganger før de kommer videre...

Personlig ville jeg ha sjekket vannkvaliteten for eggene skal ikke "mugne" dersom alt er OK - hvor hardt er vannet? Blir alle eggene "mugne" samtidig, da kan man så spørre seg; Er eggene befruktet? Har opplevd to hunner som "leker"...

Uansett prøv videre så vil du lykkes til slutt

Kansje det er to hunner som driver på, dette hender ofte hvis det ikke er hanne tilstede, men er de et par så er det ikke noen sjeldenhet at de kan legge maaaaange ganger før det blir noe av det.
Oftest er det hannen som ikke er helt ut klimatisert og dette kan ta lang tid , noen ganger flere måneder.

Det er også en mulighet for at ikke vannkvaliteten er helt på topp, har du sjekket GH, denne bør helst ikke ligge over 5 og KH bør være under 1.
PH er ikke så kritisk, men bør ligge mellom 6 & 7
Temperatur er også viktig og hvis du har asiafisk så bør den ligge på rundt 30C, men er de europeisk fisk så bør tempeaturen holdes på 28 og max 29C.

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap