Sommerfuglciklidene mine har fått yngel

Etter X antall forsøk har de endelig klart det. I går ble yngelen frittsvømmende. Men hjelpes hvor små de er. Det er de minste ynglene jeg har sett i hele mitt liv. Sommerfuglciklidene er i en 65 liter og deler karet med neon og glødebåndtetra.

Foreldrene oppfører seg normalt, de er på vakt hele tiden og henter inn de små hvis de tuller seg for langt unna. Jeg skjønner bare ikke hvordan disse små ynglene skal få i seg næring. Jeg har hatt flere oppdrett på andre arter men aldri noen som er så små. Jeg har NLS grow (yngelfòr for ciklider) og knuser det slik at det blir mulig for de små å få noe av det i seg.

Er det noen som har erfaring med oppdrett på sommerfuglciklider og kan gi meg noen råd og dele erfaring?
Vel, før du begynner å planlegge hva de skal få av mat, bør du tenke på å forhindre at de blir mat selv
Med tetraflokkene i det lille akvariet, er sjansene for at sommerfugl-yngelen vokser opp omtrent lik null. Det kan jeg så godt som garantere.

Tetraene er fullstendig klar over at det finnes små yngel der, og for hver dag som går vil yngelflokken minske fordi yngelen streifer og de som kommer for langt unna vil snappes opp av tetraene. Foreldrene greier ikke holde oppsyn med alle tetraene på en gang når de kommer fra mange kanter.

Dette står under oppdrett på sommerfuglciklider i fiskebasen:
Oppdrett av sommerfuglciklide
Jeg tenkte akkurat det samme Mona. Før du svarte så hadde jeg ca halvparten av tetraene i et annet kar. Etter ditt svar så hadde jeg resten av tetraene i det andre karet. Lar to tetra være sammen med sommerfuglene slik at de ikke mister beskyttelsesinstinktet. To tetra bør de vel klare å holde unna yngelen? Eller hva mener du?

Har jo veldig lyst til at disse små skal få vokse opp, er alltid moro med oppdrett på fisk en ikke har hatt oppdrett på før Spennende
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap