Oppdrett av kampfisk, noen som har gode råd?

Har lyst til å prøve meg på oppdrett av kampfisk. Er det noen som har gode råd i forhold til dette? Hvordan bør akvariet settes opp, har hørt at det ikke skal være så mye sirkulasjon i vannet og lav vannstand. Er det andre ting det er viktig å tilrettelegge i akvariet (vannverdier osv)?

Er også interessert i å kjøpe kampfisk som har gitt yngel tidligere.
Kamfisk
Hei! Anbefaler deg å gå inn på www.kampfisk.com der står det mye bra. Og ellers søke på forumet her, der burde du også finne noe Lykke til
Det som kan være lurt å ha er:

Hvert sitt akvarietil hannen og hunnen(e)
Eget oppdretsakvarie
Fødekar
Mange finbladede planter
Isoporbeger
Bokser til hannyngelet og aggressive hunner når de begynner å bli store. (Kan anbefale Samla Kasse på 5 liter på ikea, 12 kr per boks)

Først forer du opp fiskene du har tenkt å bruke på godt for som mygglarver og oksehjerte etc. Du skal ikke fore under parringen, så det er viktig at de er i god form.
Bruk en ukes tid på det, du ser på hunnen når hun har rogn, da blir hun rund i buken. Derreter gjør du klart oppdrettsakvariet med mange planter. Bar bunn kan være lurt slik at hannen lettere ser yngelet og eggene som faller ned, samt for rengjøringens del. Isoporkoppen som er delt i to på langs teiper du fast sånn at endene stikker ned i vannet, det beskytter skumredet. Vannstanden bør være et sted mellom 10 og 15 cm.

Så slipper du hunnen nedi for å gjøre seg kjent. Derreter skal hun i fødekar mens hannen slippes i akvariet. Hannen vil da begynne å tøffe seg og bygge skumrede, og når du ser på hunnen at hun står med hodet litt nedover og har loddrette striper er hun klar til å slippes løs. Det er lurt å begynne parringen på en fredag slik at du er hjemme og kan følge litt med. Parringen kan ta alt fra en halvtime til tre dager. Tvert de er ferdige flyttes hunnen til eget akvarie. Gi henne godt stell, hun har nok fått juling.

Når eggene klekkes tar det en tre dager før yngelet er frisvømmende. Da fjernes hannen, som nå begynner å bli sulten på de små. Du kan også sette inn et allerede innkjørt filter som må være yngelsikkert. Da skal du også begynne å fore yngelet. Infusorier i starten. Du får kjøpt infusorievann, eller du kan lage selv. Etter et par uker tror jeg de store nok til å få annen mat som microorm og artemia.

Skilling av hanner og hunner skjer ved ca 2 mnd alder, da har hannene begynt å få lengre slør og dessuten begynt å krangle litt seg i mellom. Når de flyttes ut får også de minste en sjanse til å vokse opp.

Lykke til!
Takk for svar

Vil alle kampfisk man kjøper i butikk kunne brukes til oppdrett, eller?
I utgangspunktet bør det gå, men mener å ha lest at fisken bør være mellom 5 og 10 mnd for at det skal gå i følge dette nettstedet.
Jeg ville nok prøvd å kjøpe fiskene privat, og gjerne ganske unge. Fiskene i butikken er gjerne litt eldre enn det som er ideelt, men klart at det kan jo gå fint likevel.

Vil også bare nevnt at mange hanner spiser ikke yngelen etter at den blir frittsvømmende, og da er det bedre å la han være i karet med yngelen for han passer på dem og de blir mindre mottagelig for sykdommer. Hvis han spiser noen er det som regel fordi de er svake og mindre levedyktige enn de andre.
Takk for svar!

Da får jeg prøve å få kjøpt fisker privat.
Du kan utløse skumredebygging hos hannen ved å senke vannstanden til 10-15 cm og øke temperaturen et par grader selv om han går alene.

Bruk catappa blader, et blad per 50 liter.

Etter min erfaring er det mindre aggresivitet når fiskene går permanent sammen, men det tar tid for dem å vende seg til hverandre og er lettere når de er helt voksne.

hei, det er noe jeg ikke kan forstå! hannen min bare suser rundt i det 64 l akvariet mitt. jeg har masse planter, ståppa pompa, 15 cm vannstan, en hunne i et føde kar ( i samme tank) og varmekolbe på 29 grader . er det noe jeg gjør galt? lyset er på emn det har vel ingen ting å si , jeg mener de på jo se hverandre? håper det er noen som svarer

dette er hannen
catina eb
jeg har masse planter, ståppa pompa,


Har du stoppet filterpumpen?? Det må du ikke finne på, for står den for lenge ødelegger du filterbakteriekulturen! De livsviktige filterbakteriene dør om pumpen er avslått for lenge. Dette resulterer i nitrittforgiftning og dårlig vannkvalitet når du starter den igjen.
oki setter den igang nå jeg men er det noen som kan hjelpe meg litt? burde jeg kjøpe en annen hanne?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap