Guppy yngel

Hei :- )
I slutten av juni fikk jeg 6 guppy yngel, men jeg kan fortsatt ikke se om hvilket kjønn de er.
Så er det en av ungene som har begynt å få en slags svart stripe der halen begynner. Og det er en annen en som har fått en svart prikk på samme plass.
Kan det si noe om at det er gutt eller jente?

Takker for all svar :- )
Plussmedlem
Farger kan være en indikasjon på hvilket kjønn, men et bedre tegn sitter under på guppyene. Hunnene har bare en vanlig trekantet finne på undersiden av magen, mens hannene har en avlang sak kalt et gonopodium, som i realiteten er en primitiv tissemann. I tillegg beveger hannene mye på denne, så det skal være rimelig lett å se når du kjenner den igjen.
Når de blir større vil du også se at hannene har mye flottere og skarpere farger på halen og finnene enn hunnene.

De to som tidligst har fått farger/tegninger på kroppen, er nok sannsynligvis hannner, men se etter gonopodiet på undersiden av magen deres. Det er det sikreste tegnet.
Gonopodiet utvikles ikke før fiskene er en 10-12 uker gamle (veldig cirka). De første ukene har både hanner og hunner en vanlig, trekantet gattfinne.

Tidlig farge kan indikere at det er hanner, men ingenting er sikkert. De er nok ganske enkelt litt for unge enda
Plussmedlem
Ja, det må være veldig cirka, for Olsen (the happy guppy male) fikk sin ved omtrent 5-6 ukers alder.
DOg vet jeg hva jeg skal se etter, så sånn sett er det kanskje litt juks.
Plussmedlem
Surfa litt rundt og fant at folk rapporterte om at gonopodiet kom alt fra 4 til 12 uker, så det spørs om det er en genetisk faktor som avgjør når gonopodiet viser seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap