Hvordan se når seilfinnemolly/ molly skal føde?

Hvordan ser en når en molly skal føde?
Til oss, så vi det på at magene var noe større enn hos hannene.
Jo større de er jo vanskeligere er det å se om de er gravide eller ikke, men er det hanner oppi karet er det vel 99% sjanse for at de er gravide. Kan også lagre sperm i over 1 år har jeg lest.
Jeg tror faktisk det er med fisk som med oss mennesker. Ungene kommer akkurat når det passer dem, og gjerne uten forvarsel, etter at hunnen har gått med stor mage en stund.

Det er ikke noe annerledes med fisk, og jeg lurer alltid på hvorfor folk spør - ser ut som mange tror fisk gir en eller annen klar beskjed om at "NÅ skal jeg føde"

Det eneste man kan gjøre er å følge godt med, og evt ta ut hunnen og sette henne i et eget akvarium som er meget godt beplantet, og så sjekke karet flere ganger om dagen.
Mariflyfly
Hvordan ser en når en molly skal føde?

Noe du kan se det på er at den begynner å svømme opp og ned i akvarie.
Før den legger seg på bunden for å føde.
Mine to seilfinnemollyer gikk en stund med stor mage, det kom absolutt ingen forvarsel når de begynte å føde, men så var jeg så heldig at jeg fikk med meg begge gangene mine to seilfinnemollyer fødet. Det var utrolig gøy å se på. Men de svømte verken opp eller ned, de var helt vanlig. Og plutselig så bare begynte det å komme små yngel ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap