Ciklide spørsmål

For andre gang på kort tid med to forskjellige O. Mossambicus ciklider har jeg fått egg. Den første hua tok jeg ut tidlig i tyggeperioden, og miste ca 200 egg i håven som hun spyttet ut. Denne gangen vil jeg vente med å ta henne her ut til det er yngel og ikke egg i munn hennes. Har hørt at de spytter yngelen etter et par og tyve dager og her kommer mine spørsmål.

Hvor lenge er det egg i munn hennes før det klekkes til yngel? Yngelen er lettere å fange opp i håven når henne skal flyttes.

Kan jeg ha to huer alene i en 112L for drette opp yngelen i starten. Eller vil disse ta hverandres egg/yngel, kanskje jage hverandre eller på annen måte ikke gå sammen?

Glad for svar så jeg ikke gjør samme feilen igjen
Er det ingen som vet hvor lenge cikliden går med eggene i munn før det klekkes? Jeg mener ikke hvor lenge hun går før hun spytter, men når eggene klekkes til yngel i munn hennes. Hun går jo en stund med yngelen i munn før hun spytter dem ut. Hadde vært fint med en forklaring på dette ;- =)
Mulig jeg skal formulere mitt spøsmål på en annen måte;
Når kan en ciklide tidligst strippes for yngel?
Det er her snakk om en O. Mossambicus om det skulle ha noe å si, men ciklider er vel like stort sett på det området?
jeg tenkte meg å ha lage ett ciklide kar, er det noen forhåndregler jeg burde vite om før jeg gjør dette?
FiskeAlex
jeg tenkte meg å ha lage ett ciklide kar, er det noen forhåndregler jeg burde vite om før jeg gjør dette?



Kommer litt ann på hvordan ciklider du skal ha Alex. Det finnes både store og små ciklider, men Ciklider trenger god plass og sand. Det er iallefall det jeg jeg tenkte først på når jeg skulle innrede og tilrette et karr. Mitt ciklide karr ble på 350L som egentlig ikke er så veldig stort. Sand er fordi ciklider graver en del under leik. Røtter og stein er også er fordel. Skal du ha planter, bør det være kraftige og robuste planter etter min erfaring. Det er veldig mye graving fra ciklidenes side, så om du ønsker deg et "RYDDIG" og pent karr er vel ikke det det første en tenker på.... ciklider. I karret mitt akkurat nå er det ca 1cm sand nede i venstre hjørne og på midten nær 20 cm sand som sier litt om gravingen under leik. Dette er min erfaring. Har både store og små ciklider, og kan nevne:

O. Mossambicus
Palettciklider
Kongo dverg munnruger
Acara
Sebra ciklide

Det som er gøy med de fleste ciklider er at de er lette å få i leik og til å legge egg.

Ønsker deg lykke til med ciklide karr Alex

Bildet er fra da jeg startet karret og fylte det med vann
Ok, tror du ett 250L kar er stort nok? jeg trenger ikkje å ha så mange ciklider liksom.. Var inne i butikken og så de hadde svart sand med mange kalksteiner tror jeg det var som dekor, det var utrolig tøft...
Tror du det hadde gått?
FiskeAlex
Ok, tror du ett 250L kar er stort nok? jeg trenger ikkje å ha så mange ciklider liksom.. Var inne i butikken og så de hadde svart sand med mange kalksteiner tror jeg det var som dekor, det var utrolig tøft... Tror du det hadde gått?



Det er vel ikke helt bra å svare på generell basis, men tar ut i fra min egen erfaring Alex. 250L er stort nok til flere typer malawi og ciklider. Malawi er jeg ikke så kjent med selv om jeg hadde en del tidligere. Men ciklider har jeg en del av selv og skal jeg ta utgangspunkt i det at du ikke vil ha så mange ciklider, kan du vel ha det meste. Som nevnt tidligere trenger ciklider en del plass da de er territoriable under lek og når de har egg. Blir fort jaging på andre in divider da. Det finnes mange typer mindre ciklider, mange fine og selv har jeg palettciklider og Kongo dvergmunnruger. Av større ciklider har jeg acara som er en meget pen ciklide, mossambicus som blir ganske så stor samt sebra ciklider. En må nesten finne ut selv en ciklide en synes er fin og sette sammen fiskene etter det. Er ikke alle ciklider som går like godt sammen. Venter på å få inn 5 juvel ciklider og gleder meg til det. De lyser opp og er et blikkfang med sin fine rødfarge, og er faktisk første fisken jeg fikk egg og yngel på for noen år siden. Det er vel kanskje grunnen til at jeg vil ha dem igjen. Kikk litt i basen her på akvaforum, på ciklider og du finner fort ut at det finnes veldig mange fine. Kan bli vanskelig å plukke en eller to favoritter, men du finner sikkert noen alex. Lykke til

Bilde 1. Til venstre i hula finner du egg av sebra ciklide ;- =)
Bilde 2. Bilde av Mossambicus med egg. (Munnruger) Har pt to stykker som "tygger" på egg
Takk for all den informasjonen.
Men jeg lurte på, hva er forskjellen på Malawi og Ciklide, de ser veldig like ut spør du meg? :P
FiskeAlex
Takk for all den informasjonen. Men jeg lurte på, hva er forskjellen på Malawi og Ciklide, de ser veldig like ut spør du meg? :P


Malawi er en type ciklide det også hehe. Men er vel fra en annen kant? Har vel også litt forskjellige vannverdier. Finner mere om dette i basen her på AF
hei etter det jeg har forstått(uten at jeg er noen ekspert) så er malawi et navn noen ciklider har fått. Disse er fra Malawisjøen. Andre typer blir kalt viktoriaciklider og disse er fra Viktoriasjøen. også har du en drøss med andre slag fra andre steder men dette er de to navnene jeg kan. Og som loffa sier så kan det være greit og skjekke ut hvor de forskjellige ciklidene er fra. De kan leve i forskjellig vannverdi og de kan gå godt samme fisk fra samme vann, men hvis du dytter inn fisk i karet fra andre stede så kan det bli krøll Men som sagt er ikke jeg noe ekspert, har bare lest litt innpå forumet her og dette er sånn JEG har tolket det, så beklager hvis jeg gir deg feil info her
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap