Nødvendigheter for corydorasyngel

Inaktiv bruker
Nå har jammenmeg corydorasaenusene mine lagt egg over hele akvariet. De går fem stykker sammen 2 hunner, 2 hanner og en som jeg er litt usikker på kjønn sammen i en 64liter. De begynte eggleggingen i går, og nå er det egg overalt. På alle sidene av glasset, varmekolben og både bak og på utsuget til pumpen. Det flyter tilogmed masse egg i vannoverflaten. :s Fiskene har til nå ikke rørt eggene så jeg har ikke stresset med å ta de ut. Med sååå mange egg er det vell heller ikke så farlig om de spiser noen tenker jeg. :p Har to "kolonier" med microorm stående klart, og skal gjøre pumpen yngelsikker nå.

Spørsmålet er så: Er det noe annet jeg trenger å tenke på?
Hadde du planer om å få yngel på corydorasene dine eller bare skjedde det liksom?
Inaktiv bruker
Hadde planer om at de skulle få yngel med tiden ja. Men hadde slettes ikke trodd at det skulle være egg i hele karet 2 dager etter at de kom dit. :P
Hvordan ser man at Corydorasene har egg i seg? Hvor lenge går de med egg og hvor lenge ligger eggene før de klekkes?
Gratulerer med egg!

Ganske vanlig at corydoras legger egg etter at de har blitt flyttet på

Og aeneus er velkjent for å legge store mengder også!

Hva du trenger kommer helt an på hvordan du har tenkt til å løse det. Satser du på å la de henge i karet med de voksne og klekkes/vokse opp der, trenger du ingenting spesielt. Det er som regel ikke så mange som klarer seg i karet med de voksne, da.

Har du planer om å plukke eggene trenger du strengt tatt litt mer utstyr; enten isbokser og luftpumpe med luftestein, eller et lite akvarium med innkjør (eventuelt godt kickstartet) filter som du kan legge eggene i og la de klekkes der.

Kommer vel stort sett an på om du har tenkt å fôre opp så mange som mulig, og hvor mye jobb du har lyst/mulighet til å legge ned i det. Og også hvor mye plass du har til voksende yngel, de trenger overraskende mye plass etter hvert - noe jeg bittert har fått erfare
FiskeAlex
Hvordan ser man at Corydorasene har egg i seg? Hvor lenge går de med egg og hvor lenge ligger eggene før de klekkes?

Hunnene blir som voksne rundere rundt magen enn hannene fordi de har eggproduksjon. Det er ingen fast tid på hvor lenge hunnene kan ha egg i buken før de legger eggene. Noen leker så og si daglig når de først har begynt, noen leker aldri i løpet av et langt liv i akvarium.

Hvor lang tid det tar før eggene klekkes, kommer an på temperaturen. Er det ganske varmt tar det ca 3 dager, mens i kjølig vann kan det ta opp til en uke/8 dager sånn ca. Ingen fasit på dette
Inaktiv bruker
Takk
Har et 350liters akvarium hvor aenusene i utgangspunktet kommer fra. Så det vil ikke bli noe problem å flytte dem tilbake dit. Å da kan jo yngelen få vokse opp i 64literen uten andre fisk. dette skulle vell gå bra? Akvariet er foreløbig enkelt innredet så rengjøring vil ikke bli noe problem
Da tror jeg faktisk (etter at jeg selv har lagt ned timesvis med jobb med å ha yngel på bar bunn) at jeg ville ha fanget inn de voksne, flyttet disse tilbake til 350 literen, og latt eggene henge og klekkes i 64-literen. Et yngelsikkert filter så er det en barnehage så god som gull

Fra du ser at eggene begynner å klekke, kan du vente i ca 2 døgn, før du begynner fôring. I et innredet kar ville jeg ha skrudd av filteret, latt vannet roe seg litt ned, og sprøytet ned litt mikroorm på bunnen. La pumpa være av i 45 minutter, så rekker yngelen og spise uten at du risikerer filterbakteriene. Fôr morgen og kveld så skulle det holde i massevis.

Har du javamose, putt den i 64-literen. Yngelen beiter på alle mikroorganismene i mosen, derfor er denne gull verdt som "kjøleskap" mellom fôringene. Du må nok regne med å begynne hyppigere vannbytter ganske så raskt. Temperer og luft vannet godt, og pass på tempen. Små corydorasyngel kan dø av så lite som en 2 graders temperaturforskjell At PH og andre vannverdier må være like tar jeg som en selvfølge
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap