Har egg blitt yngel nå?

Jeg lurer på om ciklide egg på munnrugende ciklider er blitt klekket etter 12 dager? Hun begynte å tygge den 19. og i dag 31. er det 12 dager. Dette er en O. Mossambicus ciklide.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg flyttet en annen hue alt for tidlig og mistet alle eggene og ingen yngel kom frem. Denne gangen vil jeg ikke flytte henne før jeg VET det er yngel som er munn henne og ikke egg. Mener å ha hørt at det tar 1,5-2 uker før eggene klekkes. Noen som vet???

Jeg har også annonse ute på at jeg gir bort et slikt par, så er du intressert...
bare ta kontakt. Fine ciklider
Et kjapt søk gir det samme resultatet overalt, som f.eks på http://www.aquaticcommunity.com/tilapia/Oreochromis-mossambicus.php:

"Just like many other African cichlids, the Mozambique tilapia is a maternal mouthbrooder. In many African cichlid species the female will pick up the eggs before they are fertilized, but the Mozambique tilapia female waits until the male has fertilized the eggs in the nest. She will then pick them up and keep eggs, larvae and small fry protected inside her mouth until the fry are large enough to be released. The eggs will normally hatch after 3-5 days, but it will then take at least 10-14 days before the fry is released."

Altså: Eggene klekkes etter 3-5 dager, mens det tar 10-14 dager før yngelen slippes.
Du har nok yngel for lenge siden, og de vil slippes hvert øyeblikk.....

Tusen takk for raskt svar Tom C

Ja da har jeg nok yngel og vil derfor flytte henne til et spytte karr. Sist jeg flyttet ei spyttet hun alle eggene sine og det var jo leit. Da har jeg iallefall denne gangen ventet lenge nok til at det er yngel og ikke egg

Takk igjen
Ja da har jeg fått flyttet henne til et spyttekar. Kun 10-15 yngel datt ut i hoven og ble pent plassert i karret sammen med hu mor ;- =)
Jeg leste hele linken Tom C og fant mye nyttig info om denne flotte cikliden. Så da dukker det opp et spørsmål til i denne forbindelse da jeg har ei hue til som tygger i hovedkarret. Kan jeg da strippe hu som går i spytte karret og la ynglen bli der og ta ut henne, samtidig som jeg setter henne som nå ygger i hovedkarret inn sammen med yngelen? Håper ikke dette ble for innviklet....
Vil den andre hua la yngelen være i fred eller vil hun ta dem.

Muligheten er jo også å strippe begge to sine ynler i det karret, slik at det kun blir yngel i det karret ( begge huene vil da gå tilbake til hovedkarret)

Noen som kan svare på dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap