Common pleco unger.

Jeg har plutselig fått et svært kull med common pleco unger i karet mitt. Forsøker å finne info på sidene her, men kan ikke finne noe særlig rundt dette.

Hva gjør jeg?
Begynne med å legge ut bilder av yngel/foreldre, så vi kan være sikker på at det er denne arten du snakker om. Isåfall, er jo dette en sjeldenhet av de store.

Hva er L- nummeret på denne?
Akavari
har ingen råd til deg .for jeg vet ingenting om de ..
men gratulerer med kullet
Bilder
Vanskelig å ta gode bilder, men prøve å legge ved noen. Er ikke sikker på L nummeret, men i fiskebasen fant jeg ut at dette måtte være common pleco. Men moren har på en måte "horn" på nesa, og er en type pleco dvs "sugefisk".
Er vel da vanlig Ancistrus sp. og her er det far som tar seg av yngelpleie.
Ja, enig med de andre her. Det er hannen som har "utvekster" på nesen.
Common Pleco er vel ikke drettet i vanlige akvarier enda. Så dette er nok en helt annen art, nemlig ancistrus.
Viggo Gausvik
Er vel da vanlig [URLBLOCK1] og her er det far som tar seg av yngelpleie.


Ja, det er nok denne jeg har. Beklager forvekslingen.

Ungene og faren holder seg inne i hulen sin, og vanskelig å få tak i uten å løfte på den. Har annen type fisk i det samme karet, og er redd ungene vil bli spist om jeg forsøker å flytte på de.

Vanligvis er jo denne type fisk veldig hardfør. Så kanskje det beste er å bare la de være der, slik at de vokser seg så store at de andre ikke tar de.
Det som kan være problem med ancistrus yngel er store temperatur endringer, det liker det svært dårlig... Så ved vannbytte bør du ikke ha store endringer i temperatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap