Forsvunnet ancistrus

For 9 dager siden fikk jeg meg to stk ancistrus, en hann og en hunn.
For ca 7 dager siden forsvant han sporløst. Jeg har lett rundt i akvariet og lyst med lommelykt i alle kriker og kroker, men han er vekk.
Det er bare et sted jeg ikke klarer å se inn, og det er i en bitteliten terrakottapotte med en bitteliten inngang. Er det sansylig at han ligger der inne med egg?
Litta
For 9 dager siden fikk jeg meg to stk ancistrus, en hann og en hunn. For ca 7 dager siden forsvant han sporløst. Jeg har lett rundt i akvariet og lyst med lommelykt i alle kriker og kroker, men han er vekk. Det er bare et sted jeg ikke klarer å se inn, og det er i en bitteliten terrakottapotte med en bitteliten inngang. Er det sansylig at han ligger der inne med egg?



Det er ikke umulig at han ligger på egg der inne ;- =)
Ta den forsiktig opp og lys inn med lommelykt du, så får du svar på ditt eget spørsmål
Skulle gjerne gjort det, men den ligger under masse stein.
Om den har egg, skal den ikke komme ut å spise?
Om han ligger å passer egg så kommer han ikkje ut å spiser,
min ancistrus forsvant inn i en hule i flere dager når jeg puttet oppi en hun til den, men han kom ut igjen til slutt da det ikke "ble noe" på han =P Men kunne se at han var der inne da det stadig ble kastet sand ut åpningen =P
Det kommer ikke noe sand ut av hula, men det kan jo hende han ligger opp mot taket da. Må vell bare vente og se om han kommer ut. Enten er jeg en ancistrus i manko eller så har jeg mange.
Har lest på forumet at yngelen kommer ut av hulen etter ca 14 dager, er det det samme med pappaen?
Litta
Har lest på forumet at yngelen kommer ut av hulen etter ca 14 dager, er det det samme med pappaen?

Ja, sånn ca. Han ligger først på eggene en ukes tid, og så en uke til mens de nyklekte bruker opp den svære plommesekken de blir født med. Når yngelen er så godt som klare til livet på egenhånd, begynner han ofte å bli litt slurvete de siste dagene. Da kan det hende han tar en snartur ut for å spise, men ikke alltid. Det er først når yngelen virkelig forlater hulen og viser seg rundt om i akvariet at man vet at yngelpasset til faren virkelig er over.

Mine gamle Ancistrus var imidlertid ikke sene med å legge nye egg... Rekorden var vel at jeg 20 minutter etterpå så at hunnen var på besøk i hannens hule allerede, og vips! Så hadde han en ny klase egg å passe i nye fjorten dager...

Ancistrushannen kan bli rimelig utslitt av å aldri spise skikkelig, hvis man har et lekspar som yngler så mye. Av og til kan det da være lurt å flytte hunnen(-e), slik at han får spist seg opp en stund før hunnen blir satt tilbake.
Beklager at jeg hiver inn et spørsmål i denne tråden.
jeg mener å ha lest at hannen får større barter når det er unnger på gang, min hanne ligger i åpninga på ei kokosnøtt og har fått STORE barter nå siste ca 14 dagene, stemmer dette: han ligge på ryggen og ser ut til å vifte vann inn i hula si

Mvh Per
Min hadde barter, selvfølgelig, men om de var større enn vanlig vet jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap