Oppdrett på tanganyika

Driver og endrer oppsett på karene mine. Har bestemt meg for å satse på Tanganyika. Har seks 128 litere jeg har tenkt å prøve på noe oppdrett. Noen som har noen forslag til hva jeg kan ha i disse karene. Har ikke drivd med hverken Tanganyika eller Malawi før. Bare bløtvanns kar så føler meg sånn halveis som en nybegyner. Har også en 400 liter som skal gjøres om til Tanganyika og tar gjerne i mot tips. Har kjøpt meg en bok om Tanganyika sjøen som jeg har lest og har også slekt som bor ved Tanganyika sjøen(Tanzania) som har hjulpet meg med en del informasjon. Det jeg føler jeg trenger spesielt hjelp til er vannkjemi, har som sagt bare drevet med bløtvann og plantekar.
Vannkjemi er ganske enkelt når du har funnet frem til de rette doseringene med alabastergips og natriumbikarbonat (natron), eller dyrt fint ciklidesalt. Med et kalkholdig substrat får du god KH buffer og stabil pH. Jeg blander biltemasand med korallsand og faxekalkgrus, men du kan kjøpe mye fint dyrt spesialsubstrat hvis du ønsker det.

Det er flere fine små julidochromis som fungerer i dine 128-litere. Jeg synes slike er spesielt fine både ut fra utseende og adferd. Hvis det ikke er Ad Konings "Tanganyika cichlids in their natural habitat" du har lest bør du skaffe deg denne. Eller bli medlem i OAK og låne den fra klubbbilioteket.

Ellers finnes det killier, fine bunnfisker og til og med en labyrintfisk fra sjøen så muligheten er mange utover et vanlig tanganyikakar med ciklider.

vannkjemi til tanganyika er egentlig ganske enkel
bikarbonat = bakepulver høyner ikke ph høyere en 8,6. så du kan nesten rett og slett ikke ha for mye i, den buffrer også KH du burde ligge på ca 12 i kh helst over, da klarer den og holde ph i sjakk hele døgnet. til gh bruker vi utha ice legger bare ne klump oppi med ukentlige vannbytter så skaper ikke dette noe problem. og du slipper hvit vann ved vannskifte.

selv bruker vi også 30gr salt pr 100liter vann til vanlig vannbytter.

sand må du velge etter type fisk enkelte sandlekere som kilesa og xenotilapia liker og sile sand i hjellene og trenger timeglass sand, mens lelupi kan gå i grus. så der trenger du å lese om spesifik fisk og leveområder.

400 literen hadde jeg kjørt tropheus da det ikke finnes noen under over eller ved siden av
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap