Palettciklide
Har nettop satt opp et 60 liters akvarium, som jeg tenkte å ha et par palettciklider i. Jeg er klar over at 60 liter ligger på grensen av hvor lite det kan være, når det gjelder disse fiskene - men det blir vel ikke noe problem? Jeg tror det vil gå greit.
Jeg plantet 3 avleggere, som vokser utrolig raskt. Har også plantegjødsel i (Halv anbefalt dose). Bruker to lysrør (2*15w).
Jeg har prøvd å lage "grotter"/skjulesteder med flate stener, men er usikker på hvordan palettcikliden vil ha det.
Plantene er plantet slik at når de blir større, kommer de til å dekke et helt hjørne.
Har dere noen kjappe fakta om oppdrett? Egne erfaringer er verdt gull! private bilder av oppdrettsakvarium eller eksempelbilder hadde hjulpet meg enormt.
Skal se om jeg får skaffet kokos-skjulesteder, men er skeptisk til at jeg finner det noe sted!
Jeg plantet 3 avleggere, som vokser utrolig raskt. Har også plantegjødsel i (Halv anbefalt dose). Bruker to lysrør (2*15w).
Jeg har prøvd å lage "grotter"/skjulesteder med flate stener, men er usikker på hvordan palettcikliden vil ha det.
Plantene er plantet slik at når de blir større, kommer de til å dekke et helt hjørne.
Har dere noen kjappe fakta om oppdrett? Egne erfaringer er verdt gull! private bilder av oppdrettsakvarium eller eksempelbilder hadde hjulpet meg enormt.
Skal se om jeg får skaffet kokos-skjulesteder, men er skeptisk til at jeg finner det noe sted!
Postet 16.09.09 kl 22:29
Ang. lekshule trenger du ikke beskymre deg. De leker i nesten hva som helst Så lenge det er en hule, med en åpning, hehe. Jeg brukte en sånn kjeramik-blomsterpotte som jeg satte opp ned i akvariet. De lekte etter 3 uker. Yngelen er nå ca 3 uker gamle og de vokser! Du burde innrede med mye gjemmesteder. Hannen kan ofte jage hunnen veldig, vis hunnen f.eks ikke er klar for lek. Håper du ble litt klokere da
Bare spør hvis det er noe, eller så kan du stikke innom tråden min
Mvh: PK
Bare spør hvis det er noe, eller så kan du stikke innom tråden min
Mvh: PK
Postet 16.09.09 kl 22:37
Postet 16.09.09 kl 23:37
Hvilken PH verdi hadde dere?
Er det noen spesielle ting man kan gjøre for å få i gang lek?
Vil en luftpumpe hjelpe, eller forstyrre?
Dette er hva jeg har gjort/gjør - og hva jeg tenker på:
- 2*15w lys i 24 timer, samt filterpumpe som ble "kickstartet" fra forrige akvarium. Har også 10 liter vann fra det akvariumet, så vannet er straks klart til fisk.
- 3 raskvoksende avleggere som er plassert litt slik som jeg kan forestille seg at yngel kan gjemme seg om de vil.
- Stenheller med 3 "huler"
- Ca 5% vannbytte hver dag.
-- Tenker på dette med "PH-hopp", og kanskje en lite temperaturhopp. det er noen fisk som kan gå rett i lek av dette. Gjør paletten det? Da er det jo greit å eksempel bytte 30% vann en gang hver uke i tilegg, for å starte det.
Saken er den, jeg vet paletten er gode babymaskiner, men jeg vil at dem skal starte nå! De får hjelp til det som trengs!
Er det noen spesielle ting man kan gjøre for å få i gang lek?
Vil en luftpumpe hjelpe, eller forstyrre?
Dette er hva jeg har gjort/gjør - og hva jeg tenker på:
- 2*15w lys i 24 timer, samt filterpumpe som ble "kickstartet" fra forrige akvarium. Har også 10 liter vann fra det akvariumet, så vannet er straks klart til fisk.
- 3 raskvoksende avleggere som er plassert litt slik som jeg kan forestille seg at yngel kan gjemme seg om de vil.
- Stenheller med 3 "huler"
- Ca 5% vannbytte hver dag.
-- Tenker på dette med "PH-hopp", og kanskje en lite temperaturhopp. det er noen fisk som kan gå rett i lek av dette. Gjør paletten det? Da er det jo greit å eksempel bytte 30% vann en gang hver uke i tilegg, for å starte det.
Saken er den, jeg vet paletten er gode babymaskiner, men jeg vil at dem skal starte nå! De får hjelp til det som trengs!
Postet 17.09.09 kl 08:36
Jeg har også et palettpar som har fått yngel for 3. gang. De bor i en 63 liters. Jeg bytter 1/3 av vannet 1 gang i uka, med tanke på at jeg ikke vil forstyrre de hver dag med å rote rundt der. Regner med de kan bli litt stressa hvis du er til og diller nedi vannet hver dag, og da blir det ikke mye tid til lek og yngeloppdragelse...
Postet 17.09.09 kl 11:13
Bytte av vann blir ingen roting nedi akvariumet. Vannet går både ut og inn med et rør som jeg stikker 1-3 cm under vannoverflaten. Eneste de da kommer til å merke er eventuelle PH forskjeller (?)
Alt kan jo gjøres med forsiktighet, tar man bare tiden til bruk..
som du sikkert skjønner, så vil jeg ha fart på sakene!
Alt kan jo gjøres med forsiktighet, tar man bare tiden til bruk..
som du sikkert skjønner, så vil jeg ha fart på sakene!
Postet 17.09.09 kl 13:58
Yngel
Jeg kjøpte meg et par med palettciklider og etter 3 uker så var det egg der under en sånn lavastein og da jeg våknet i dag var mor og far ute på tur med bebiene. Jeg har ikke gjort noe for å få yngel, det har de fikset helt selv. Spørsmålet er vel bare hva gjør jeg med yngelen??
Postet 17.09.09 kl 14:06
Postet 17.09.09 kl 15:27
Postet 17.09.09 kl 17:01
Inger: av hva jeg har lest så er disse ciklidene perfekte foreldre. mor passer på ynglene inni hulen, og far passer på utenfor. de tar dem ut av hulen når det er lyst(de kan da bruke munnen, ikke vær redd - de spiser dem ikke:P), også tar de dem inn igjen når det er mørkt, for å forsvare dem fra de andre fiskene. Lag noe skomringslys for å hjelpe dem med det. Står mye om dette på forumet. gratulerer, og lykke til!
Per kristian: Har flyttet ett par paletter over til akvariet, slik at dem nå er helt alene. Temperaturen var 25 grader fra før. 26 nå, og går oppåver til 27
Stianmannen: Har aldri holdt på med levendefor før! Er alt for usikker på det temaet til å starte. sitter med alt for mange spørsmål Men takk for tipset, jeg skal prøve å finne ut av det. Akkurat nå får dem bare flakfor.
Angående vannbytte og temperatur. Etter som hva jeg har forstått av de ulike erfaringene folk har på dette forumet, så ligger det noe i det med vannbytte. Om det er PH eller temperatur er forskjellig, virker det som. Noen mener at å senke PH hjelper, mens andre mener motsatt. Noen mener ned med temperatur, noen mener opp med temperatur.
Kanskje de rett og slett blir gira av forandringer generelt? Hehe..
Forresten, hunn paletten er rød og det ser ut til at hun er tykk. og hun har nesten som en "kant" nedenfor magen. er noe på gang?
Per kristian: Har flyttet ett par paletter over til akvariet, slik at dem nå er helt alene. Temperaturen var 25 grader fra før. 26 nå, og går oppåver til 27
Stianmannen: Har aldri holdt på med levendefor før! Er alt for usikker på det temaet til å starte. sitter med alt for mange spørsmål Men takk for tipset, jeg skal prøve å finne ut av det. Akkurat nå får dem bare flakfor.
Angående vannbytte og temperatur. Etter som hva jeg har forstått av de ulike erfaringene folk har på dette forumet, så ligger det noe i det med vannbytte. Om det er PH eller temperatur er forskjellig, virker det som. Noen mener at å senke PH hjelper, mens andre mener motsatt. Noen mener ned med temperatur, noen mener opp med temperatur.
Kanskje de rett og slett blir gira av forandringer generelt? Hehe..
Forresten, hunn paletten er rød og det ser ut til at hun er tykk. og hun har nesten som en "kant" nedenfor magen. er noe på gang?
Postet 17.09.09 kl 18:39
Postet 17.09.09 kl 18:44
Postet 17.09.09 kl 18:50
Postet 17.09.09 kl 19:01
Postet 17.09.09 kl 19:28
Postet 17.09.09 kl 19:52
Postet 17.09.09 kl 19:54
Postet 17.09.09 kl 20:17
Postet 17.09.09 kl 20:20
Endret: 17.09.09 kl 20:20
Postet 17.09.09 kl 20:24
Postet 17.09.09 kl 20:25