Pseudocrenilabrus multicolor - egyptisk munnruger

Er det noen som kan si noe om oppdrett av denne skjønnheten ? Jeg har en lekstrio, men det kan se ut som at de stresser hverandre en del slik at hunnene spytter ut eggene før de får yngel. Hører gjerne om andres erfaringer om denne fisken, - har dere skilt de fra hverandre når hunnene har egg?, eller lar dere bare naturen gå sin gang?
Hvis du søker på "breeding Pseudocrenilabrus multicolor" på Google, får du mange interessante treff.

Et eksempel er Aquaworld, der det bl.a. står:

"....Breeding: In a 40 cm tank, well planted and with a bit higher temperatures, breeding Pseudocrenilabrus multicolor is very well possible. A hole will be dug in the sand, where the female will lay her eggs, which are immediately fertilizd by the male. After spawning the male becomes extremely aggressiv, and especially in smaller tanks the female will become the target of his aggression. Because of this it's best to remove the male from the breeding tank immediately after spawning. After spawning occurred, the female will collect the eggs in her mouth, and keep the eggs and fry there for approximately 10 days. After this the fry are released for the first time, but will be cared for for at least another week by the female. Up to 80 fry have been reported, that grow fast, and can be fed artemia nauplii immediately after the first release. In case of danger the fry respond to signs of the female, and flee into her open mouth"
(Utheving gjort av meg)

Så det er nok en ganske vanlig oppfatning at det er best å fjerne hannen.

Jeg fikk yngel på denne for mange, mange år siden. Jeg fjernet ikke hannen, men de gikk i et stort og meget tett beplantet kar. Om jeg minnes rett fikk jeg bare ca. 10 yngel som vokste opp.

Lykke til!





Tom C
et stort og meget tett beplantet kar

Hva mener du med "stort kar"? Stort i forhold til en 25-liter, eller gjelder det betraktelig større kar?

P.S. Eg kverulerer ikke
Donald
Hva mener du med "stort kar"? Stort i forhold til en 25-liter, eller gjelder det betraktelig større kar? P.S. Eg kverulerer ikke ;-)

Ha-ha, nei det gjør du vel aldri, Donald.....?

Jeg hadde på den tiden et par 150 litere (90 cm lange); de gikk i en av dem. Det var nok litt "over-kill", men det var det jeg hadde ledig den gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap