Trenger råd til gravid platy

hei jeg har nykjøpt gravid platy som jeg har hatt i en uke. hun er nå i et fødekarr. før jeg satte henne i et fødekarr så svømte hun som regel med hannen av samme art som henne. hun svømte også med de andre fiskene. noen ganger svømte hun opp og ned fort noen runder i karet og andre ganger lå hun oppe ved vannflaten alene. hun svømmer også på bunn og midt i eks oppå ved filteret har hun ligget er dette noe dårlig tegn? hun har en kulemage foran på magen og de er det hvit og liten svart flekk ved rompa. som man sier også er yngelen. hun er nå i fødekarr. noen råd hva jeg skal gjøre? hvor lang tid er det før yngelen kommer? er der farlig at huner i føekarr for lenge. hun virker j stresset ved tider og rolig ved en annen. er det noe spesiel mat jeg burde gi? jeg er bare redd for at yngelen ikke vil komme ut og er red for at hun skal dø i føekarret. vil gjerne ha vnoen tips og høre hva dere tenker om dette.
Jeg har et råd om hva jeg synes du skal gjøre.

Jeg synes du skal slippe henne ut med en gang.
Det går jo ikke an å sperre henne inne der nå. Du har jo ingen anelse om det er en uke, to uker eller hvor lenge det egentlig er igjen før hun skal føde. Man kan bare ikke sperre fisk inne i slike små fødebokser, det er dyreplageri for det stresser hunnen noe fryktelig.

Istedenfor å bruke penger på en sånn idiotisk oppfinnelse som disse fødeboksene er, synes jeg folk heller burde legge til rette for at yngelen kan fødes i akvariet. Rikelig med flyteplanter og tett beplantning i akvariet ellers, gjør at yngel fra levendefødere fint kan klare seg. Planter til en rimelig penge får du kjøpt på rubrikkforumet her. Masse planter må til, for at det skal bli tett nok til at yngelen kan stikke seg unna. Da vil du se at mesteparten av yngelen fint klarer seg selv i akvariet.

Det vil komme mange, mange sjanser til yngel fra disse levendeføderne. De er gravide omtrent konstant, og du vil få mere yngel enn du har plass til.

Du skjønner sikkert at ingen her på Akvaforum kan svare på spørsmålet ditt om hvor lenge det er igjen til denne platyen din skal føde. Det er jo ingen her som vet det, vi har ikke engang sett fisken...
hei takk for svar spørsmål!
jegvet at dere ikke kan svare på det hvor lenge det er igjen var et dumt spørsmål. men hvor lang tid er en fisk drektig- mennekser har jo 9 mnd hva har fisken? har lagt ved noen bilder av fisken som er gravid
Spørsmål?
Klikk på bilde for større versjon
jegvet at dere ikke kan svare på det hvor lenge det er igjen var et dumt spørsmål. men hvor lang tid er en fisk drektig- mennekser har jo 9 mnd hva har fisken? har lagt ved noen bilder av fisken som er gravid har lagt ved billder fra forrige innlegg
Jeg TROR disse går drektige i rundt 28 dager. Denne ser ut til enda ha lang tid igjen...
Trenger råd fort!!!!! føding pågår 15 unger nå
jeg fikk unger nå nettop hva skal jeg gjøre. det er små igjennomsiktige. de ligger på bånn av fødekaret. er det meningen a de skal liggep å bånn de ligger helt stille. det tar vel litt tid før de kommer til hektene. noen mat jeg burde gi?? noe jeg børe gjøre generelt?
Inaktiv bruker
Jeg bruker MASSE flyteplanter i karet mitt, der går platyen med allt mulig, jeg får MASSE unger. Forer bare med flakfor som er beregnet for yngel(brukte for til platy som nød, fungerte fint det også, vanlig tetra rubin fungerer også, "maler" det bare litt opp mellom fingrene før jeg har det i karet), putter det over flyteplante"klasen", og yngelen vokser forholdsvis raskt syns jeg.
Siden hun allerede er i gang i å føde, så syns jeg du skal la henne være der. Det er normalt at de er "livløs" i starten, men de kvikker til. Andre fisk kommer til å suge yngelen ut og spise dem om disse forblir i kassen.
La henne være i kassen en stund til, til det roer seg ned (tvilsomt at hun er ferdig da, men uansett).
Fjern henne når det er roet ned, uansett om hun ikke blir ferdig! Det er veldig stressende for henne å være innesperret der..

De som blir født i akvariet, utenfor kassen vil mest sannsynlig bli levendefor for de andre fiskene, om det ikke er godt beplantet. Men, til neste gang - istede for å bruke penger på fødekasse, bruk dem på planter! Da kan de føde i karet, og du vil få yngel som vokser opp, uten å bli spist - da dem kan skjule seg..

Ikke la henne bli i fødekassen over natten! Dette er fisker som er født for å være popcornmaskiner i føding - så det kommer flere yngler.
Fødekar er tull ;)
vi brukte et annet akvarie på 12,5 ltr første gangen mollyen og en av platyene fikk barn, så flyttet vi de tilbake i det store og lot yngelen vokse opp i det lille karet (det var selvfølgelig godt innkjørt fra før, fordi vi skaffet det før vi startet opp det store) nå har vi imidlertid laget en god hule med stein, bla skifer og litt store runde sten, noe som gir maaaange små huler til yngelen. plantene i det store karet er også grodd godt til, så nå flytter vi ikke fisken i det hele tatt lengre når de skal føde.. husk at det er ikke farlig om flesteparten av yngelen blir spist- du vil jo ikke at ALLE fra hvert kull skal overleve, det har man sjelden plass til, dessuten er det aldri slik i naturen. de som overlever er sterkest og 'smartest' og det er veldig bra med 'naturlig utvelgelse' i et akvarium glem fødekasssa og lag et mer naturlig habitat i akvariet, det er bedre for alle fiskene, både voksne og yngel, dessuten er det koseligere å se på for deg
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap