Corydoras paleatus - flekket pansermalle

Jeg startet akkurat opp igjen med 70litern og hadde tenkt å kjøpe 54l yngelkar.
Men har litt lyst å prøve å drette flekket pansermalle (er det lett?). Er det vanskelig å få det til i et selskapsakvarie med bl.a paletter, guppyer o.l?

Er det vits med yngelkar når jeg har tenkt til å ha mest levendefødere + paletter og ancistrus oppdrettvariant?(blir kanskje en del levenes yngel uansett, eller?)

Vis det går lett i selskapskarr, så bruker jeg 54l til yngel, men vis ikke så tenkte jeg litt på å bruke det til denne arten.

Oppsumering: Går de fint uten artskar og 5mm grus?


Takk
Paleatus er av de enkleste å få lek og egglegging på

Men, det er ikke så lett i et selskapskar. Det er alltid enklest å få lek på fisk som går alene. Og om de skulle legge egg, er det mange sultne munner som spiser opp eggene så og si med en gang, så det er ikke sikkert du finner noen egg å plukke ut heller.

En annen ting er at du skriver paletter. Jeg vil absolutt ikke anbefale at du har paletter og cory i en 70 liter. Det kommer til å gå galt for coryene dine. Paletter leker bare de har vann og mat (veldig enkle å få yngel på), og når de har yngel å passe på, da ligger alle andre fisk i karet tynt an. Paletter er så hissige når de har yngel at de kan jage vekk fisk som er større enn dem selv. Og da er ikke en pansermalle noe problem for dem. Coryer vet ikke hva et territorie er - de svinser rundt over hele karet og vil derfor bli konstant jaget og hakket på.

Skal du kjøpe en 54 liter, kan jo paleatusene gå i det karet, så slipper de å få julig av palettene hver 5. minutt

5 mm grus er heler ikke optimalt, hverken for corydoras eller paletter. Grusen er for grov for begge arter. Jeg ville byttet ut den med fin sand, med en kornstørrelse på under 1 mm. Da vil begge artene kunne få utfoldet seg med naturlig adferd, som graving og siling på jakt etter mat. Det klarer de ikke med 5 mm grus (har den skarpe kanter i tillegg vil de bli skadet).

Uansett bør du basere på å plukke ut eggene paleatusene legger (nå regner jeg med at du har de i 54 literen). Coryer kan spise både egne egg og yngel, selv om ikke alle gjør det. Så i tillegg til 54 literen, vil du trenge et lite kar med filtrering som yngelen kan bo i de første ukene, før de er store nok til å klare seg med de voksne.
Hmm...
Har lyst å ha et yngelkar, paletter og coryer, på 2 akvarier.
Det blir da vanskelig ser d ut som

Så da jeg med andre ord nesten velge mellom coryer og paletter i 70litern?

Men det jeg lurer på da er om jeg trenger et eget yngelkar, evt bruke noe enkelt med en luftpumpe oppi med enkle fisk som paletter, guppyer, sverddrager, mollyer. Kanskje kjøpe et lite plastakvarie med luftpumpe oppi? Hvor hyppig vannbytter trengs da?


HVA er morsomst av yngel og cory akvarie?!)
Jeg skjønner ikke helt hva du spør etter, men jeg kan da prøve et svar

Ja, etter min mening bør du absolutt velge mellom paletter eller cory i 70-literen. Begge deler vil ikke fungere.

Som et eksempel: Jeg prøvde en liten gruppe cory sammen med et par dvergciklider (apistogramma) i en 110-liter. Jeg måtte evakuere coryene selv FØR det ble egglegging på apistoene! Og det jeg kjenner av apistoer og paletter (har hatt begge deler), så er palettene enda mer aggressive enn apistoer...

Men det jeg lurer på da er om jeg trenger et eget yngelkar, evt bruke noe enkelt med en luftpumpe oppi med enkle fisk som paletter, guppyer, sverddrager, mollyer. Kanskje kjøpe et lite plastakvarie med luftpumpe oppi? Hvor hyppig vannbytter trengs da?


Denne var det jeg ikke helt skjønte, så jeg vet ikke hva jeg skal svare på det. Det jeg kan si er at det holder ikke med bare en luftpumpe til de fiskene du nevner. Kun luftpumpe holder ikke i lengden til noen fisk, synes jeg. En luftpumpe renser ikke vekk avføring og matrester og resultatet blir giftig vann og fiskedød. Alle gidder å bytte 50% vann hver dag en stund, men ikke i årevis - det blir helt urealistisk. Så, et oppsett med bare luftpumpe funker for noen yngel i en periode mens de vokser seg større, men ikke for voksen fisk som en permanent løsning. Da må du i så fall ha så stort kar og så få fisk at belastningen blir svært liten, og jeg tror ikke det er dét du tenker på her.

Hva som er morsomst av yngelkar og coryakvarie? Det kommer jo helt an på hva du liker (smaken er som baken), og om du har ambisjoner om oppdrett.

Ønsker du å drette fisk, ja - så tar det plass, uansett hva slags art det er snakk om. Så er ambisjonen din å få egg og få yngelen til å leve opp, så må du ha ledig kapasitet i form av akvarie(r) slik at yngelen får plass til å vokse opp. Er ikke oppdrett det viktigste, da trenger du ikke ledig akvariekapasitet, og kan heller vurdere om du vil ha to selskapskar, eventuelt et selskapskar og et artskar for cory.
Det jeg mente med: [Men det jeg lurer på da er om jeg trenger et eget yngelkar, evt bruke noe enkelt med en luftpumpe oppi med enkle fisk som paletter, guppyer, sverddrager, mollyer. Kanskje kjøpe et lite plastakvarie med luftpumpe oppi? Hvor hyppig vannbytter trengs da?]

Var om jeg kunne lage en lettvindt løsning med f.eks et lite plastakvarie med luftpumpe til å ha yngel i til de kan gå i d større akvariet.

Er coryer kjent for å spise yngel på størrelse med guppy-yngel?
Tenkte at det sikkert er tryggere å ha yngel i evt cory-karr med noen flyteplanter enn i selskapskarret?


Tusen takk for flotters info=)
Yngel av levendefødere som guppy eller platy går helt fint i et kar med bare coryer. Coryene holder seg på bunn og passer sine egne saker, mens yngelen av levendefødere holder til høyere opp i karet, der coryene ikke vil bry seg om de.

Så det er fullt mulig å ha et kar med cory og bruke det samme karet til yngel fra levendefødere.

Vil du ha yngel på coryene, er det mulig å få lek i et slikt kar, og da plukke ut eggene i et eget lite plastkar med luftestein. Med nitidig rengjøring hver dag, og store vannbytter daglig (jeg bytter 100% av vannet hver dag i slike plastkar), kan yngelen klare seg de ukene som trengs for at de skal bli for store til å spises av foreldrene, og kan flyttes tilbake i corykaret.
Da tror jeg det kan være en veldig bra idé og ha kombinert yngel/coryer
Bytter du alt vannet i plastkaret med vannet fra ditt store akvarie?
Er fersk, så har du noe link på akkurat hva som trengs oppi plastkaret med egg?
Det finnes mange måter å gjøre dette med egg på corydoras på.

Den metoden jeg liker, er den som krever mest arbeid.

Et plastkar med vann og luftestein. Ikke noe sand eller noe innredning. Hver eneste kveld tømmer jeg ut vannet (via en isboks så ikke ynglene går rett i sluket!). Når det bare er igjen litt vann med alle ynglene i, tømmer jeg disse i en liten kopp.

Deretter bruker jeg hvit filtervatt og skurer plastkaret i glovarmt vann. Når du ikke har sand på bunnen, dannes det er bakterielag (du kjenner det som et sleipt lag på bunn om du drar fingeren over). Dette bakterielaget dreper corydorasyngel, ettersom de kun oppholder seg på bunnen. Derfor er renslighet utrolig viktig med sånne små.

Når karet er grundig skuret og skyllet, fyller jeg det opp igjen med rent vann som jeg har satt til lufting og temperering i en ti-liters bøtte dagen før. Når plastkaret er fylt igjen, flytter jeg ynglene tilbake, og gir de mat.

Til slutt fyller jeg opp igjen ti-liters bøtta med rent, kaldt vann til bruk neste dag. Veldig viktig å passe på at temperaturen er lik (og alle andre vannverdier selvsagt). Coryyngel kan dø av så lite som 2 graders forskjell.

Med denne metoden er det også mulig å bruke vann fra foreldrenes kar istedet for helt rent, nytt vann, men da bør vannet byttes ofte hos foreldrene, så ikke kvaliteten er dårlig.

Den andre, mindre arbeidskrevende, måten er å ha et lite akvarium, f.eks et rundt 20 liter, med innkjørt luftfilter, og litt sand på bunnen. Her er det filtrering og sand, slik at karet ikke trenger 100% vannbytte og vask hver kveld. Eggene, og senere ynglene går her, og rundt 30% av vannet byttes hver dag. Også her er lik temperatur viktig.

Fordelen med denne metoden er at det er mye mindre jobb enn med plastkar uten sand og filter. Bakdelen er at du ikke har særlig kontroll på yngelen. De ser ut som små sandkorn og synes derfor veldig dårlig mot sandbunnen. Det er derfor vanskelig å se om alle får spist skikkelig, eller om de i det hele tatt finner maten.

Jeg er en kontrollfrik, og foretrekker derfor bar bunn slik at jeg kan se at magene fylles med artemia hver kveld
Det høres jo forsovet greit ut...
Ynglene klarer seg også i en 2l isboks med samme vannbytting?

Luftestein, er det en liten luftpumpe med en luftestein på enden av slangen på luftpumpa? Kan du linke til dette for å se akkurat hva som trengs av dette i f.eks en isboks? Da ser jeg alt jeg trenger;D

Takker og bukker
mvh Truls
Jeg bruker isboks de første 1 - 2 ukene, men deretter trenger de gjerne litt bedre plass. Så da har jeg et par slike plastkar.

Helt riktig angående luftesteinen. Personlig synes jeg at mange luftpumper bråker for mye, men jeg har funnet ut at eheim sine luftpumper er behagelig stille. Det du trenger av utstyr for å sette opp et slikt yngelkar, er:

Plastkaret jeg linket til over
En god luftpumpe, som denne
En luftestein eller to (du kan jo få brukt for å ha to yngelkar gående)
Et par sugekopper til å holde luftesteinen på plass
Slange til luftpumpen

I tillegg bør du ha tenkt gjennom hva du skal mate med. Når yngelen klekkes går det bare et par dager til de trenger mat, og da er det greit å ha denne klar, i tilfelle du blir nødt til å bestille.

Ingen tvil om at det beste er å klekke levende artemia. Du får en utrolig vekst av det. Men, ikke alle kan eller vil holde på med det. Da kan et godt alternativ være mikroorm, eventuelt avskallet artemia eller å finknuse discusgranulat.
Tusen tusen takk! Da vet jeg alt som trengs
Bortsett fra at pumpa koster nesten like mye som 54litern med fult utstyr jeg skal kjøpe;( d finnes ikke en pittelitt rimeligere grei pumpe?:P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap