Egg?

Er det lett å se egg? jeg har et 120liters her, og det hadde vært litt gøy å klart å fått til noen eggklekkere! hvordan er det å holde egg? kan de bare ligge i akvariet? eller blir de spist ?

På forhold takk for alt svar

Hva slags fisker snakker du om?
Noen legger egg i huler, noen i skumreder, noen ruger de i munnen, noen klistere de rundtomkring.. osv
feks kardinal tetra og kyssefisk og indisk glassmale
Du må nesten si hva slags fisk det er snakk om før noen kan gi et vettugt svar

Som MC er inne på, varierer det med arten hvordan egg blir lagt. Både når det gjelder stedet og om eggene blir passet på eller ikke.

Sånn helt generelt er det vanskeligere å få egglegging i et kar med mye forskjellig fisk. Det enkleste er i artskar hvor fiskene får være i fred. Men en god del fisk legger villig egg i selskapskar også, og trenger ikke være alene.

Uansett, noe av det du bør tenke på før du prøver å få egg, er om du har plass. Et eneste akvarium, allerede fylt med fisk er ikke et spesielt godt utgangspunkt. Både fordi egg og yngel da lett kan bli mat, stort sett ingen fisk takker nei til næringsrike egg eller små yngel. Passer det i munnen, er det mat. Men også fordi yngel er plasskrevende, og det tar månedsvis før yngelen/ungfiskene kan selges, slik at du må ha god plass for dem å vokse på

EDIT: Der la du inn noen arter, ja. De tre du nevner (hva er kyssefisk, forresten - kyssegurami?) er ikke spesielt enkle å få egg på. Glassmalle vet jeg ingenting om, men om du skal få kardinaltetraen til å leke, må du nok legge ting litt til rette for dem, med variert god fôring og et eget lekskar.
MC Darup
Hva slags fisker snakker du om? Noen legger egg i huler, noen i skumreder, noen ruger de i munnen, noen klistere de rundtomkring.. osv


ruger dem i munnen ? den har jeg ikke hørt før... hvem eggleggere er det som gjør det *Nyskjerrig*
Inaktiv bruker
hehe, det var jo et godt spørsmål.. ca alle malawi artene gjør det i hvertfall, om ikke noen tanganyika arter gjør det også (rett meg opp om jeg tar feil)
også har vi jo denne:

Det finnes munnrugende betta-arter også
Inaktiv bruker
utallige arter er munnrugere
Tusentakk folkens da lærte jeg noe nytt i dag også lærer så lengemann lever
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap