Meningsutveksling: hvilken type er det beste guppy yngelkaret?

Inaktiv bruker
Har noen guppyhunner som yngel ikke overlever på så lenge de går i samme kar som mine kjære kakadueciklider. Trenger derfor etter hvert et eget yngelkar for de, som jeg kan ha de i til de har "nedkommet", og til yngelet er store nok til å overleve i 100-litern.

Noen som har et godt tips til type kar og størrelse? Har i utgangspunktet sett meg ut et Fluval Edge 25 liter som jeg kunne tenkt meg, noen som har dette og bruker det til yngel?

Hva har man ellers i kar hvor det går yngel? Har planer om å ha en eplesnegle der, kanskje også noen av mine utallige malaysiske sandsnegler. Tenkte jeg skulle ha sand og noen få mini-planter, evt. en javamose dott. Har hørt at flere med hell kombinerer reker og guppyyngel, noen meninger om dette? Hadde håpet å ha noe levende utenom sneglene, som kan gå fast i karet når guppyhunnene ikke er oppi der.

har et 20l kar med guppy yngel og noen kirsebær reker og en haug av bittesmå snegler.
Inaktiv bruker
Da var yngelkaret i hus
Resun 24 liter (17 ifølge butikken, men målene sier 24l). Ferdig satt opp med en gang, i forbindelse med vannbytte fra hovedkaret. Det ble grus i stedet for sand. Har også satt oppi en anubias barteri av ganske god størrelse, og har også flyttet den minste rota fra hovedkaret over i dette.
Filterguffe fra 100litern som allerede er innkjørt, er hatt i filteret på yngelkaret, slik at jeg får kickstartet karet. Har også hatt vann fra hovedkaret over, har bare tilført noen få liter utenom.

Har to sprekkeferdige guppyhunner, som dessverre sikkert får yngel før karet er ferdig innkjørt. Men nå er det jo i hus, så det blir vel flere framover tenker jeg....
Inaktiv bruker
Yngelkaret er nå operativt
Og har allerede yngelet på plass

Etter å ha lest meg til ulike meninger om oppstart osv, bestemte jeg meg for å ha fisken over og heller satse på hyppig vannbytte og tilføring av mer filterguffe.
Det har allerede gitt gevinst - hadde de to sprekkeferdige over, og i dag svømmer det 5 bittesmå yngel rundt!

I tillegg har jeg tatt over den ene guppy yngelen og den ene platy yngelen jeg hadde i fødekaret til nå. De er jo sååå mye større enn de bittesmå.
Regner med at moren og den andre voksne hunnen spiste opp resten av yngelet hun fødte, for nå er hun slank og helt ferdig. Dermed tok jeg henne tilbake til hovedkaret.
Så nå gjenstår det å se når den siste hunnen "nedkommer". Har også en platy hunn i hovedkaret som ser ganske stor ut etter hvert, et nyinnkjøp fra fredag. Hadde vært artig om også hun fikk små.

Graatulerer med nytt yngelkar! Moro med fiskebarn
Inaktiv bruker
Takk!
Nå så jeg akkurat 6. yngelet også, uten at jeg tror det er fra den resterende drektige guppyen - moro at noen klarer å overleve, syntes jeg!

Og så moro å tenke på at halve kjelleren er uinnredet - med en liten del som allerede er satt av til et fremtidig hobbyrom for undertegnede... Kan noen rope litersyken høyt? Hehe
Yngel
Godt å se atte det er flere som virker litt ville i nikersen, når det gjelder å få redde mest mulig yngel.
Jeg synes ikke det er mange yngel, guppyene mine har fått i forhold til mage størrelsen å desverre lever ikke alle opp. Gøy å se når di blir så store atte fargene kommer.

Å desverre så dør hua ei stund etter fødselen, sikkert pga stresset, eller har hørt atte di ikke overlever så mange fødsler.

Jeg har problemer å se når Platyene mine er høy gravide.
Ei Platy fikk over 30 søte små, men det kunne en ikke se på den, for den var like tykk.

Det er for det meste guppy å platy jeg har.
Prøver meg nå på å få frem Kamfisker, Kjempe spennende.

Dette hjalp jo ikke deg noe, men var bare gøy å se atte du var så ivrig, så jeg måtte bare skrive noe.
Lykke til med di søte små ;o)

Inaktiv bruker
Det kryr nå av yngel hos meg
Har nå omtrent 30 stk. med guppy yngel i yngelkaret mitt, ser ut til å overleve alle sammen foreløpig, men så er de jo bare ca. 1 uke gammel ennå da..

Har for øvrig fått reker i samme kar nå, og de også bærer på egg så det blir noen rekebabyer etter hvert også håper jeg.

Er artig og tilfredsstillende å få yngel til å overleve, kommer nok til å gi bort de av yngelet som ikke kan beholdes selv, hvis jeg klarer å bli kvitt de da.
Har lekt litt med tanken på å finpusse en viss fargetegning slik Mona her inne har gjort med sine blå/svarte. Da må det litt utbytting til, så vi får se hva jeg får nå da.
Jeg har en 45 liter fra Tropefisk som yngel-kar hos meg. Fungerer aldeles utmerket Jeg liker akkurat dette fordi det har så fine mål, langt og lavt (bruker det til Corydoras yngel og da er høye kar bortkastet).

For å ikke bruke dyrebar plass innvendig i karet på filter, har jeg valgt å bruke et Eheim Liberty Hang-on filter på hengende på kanten av karet. Perfekt til små kar, da det er ute av veien.
NUB
Har lekt litt med tanken på å finpusse en viss fargetegning slik Mona her inne har gjort med sine blå/svarte.


Fargetegning? Mona meg, mener du?
Inaktiv bruker
Ja, unnskyld, skulle visst linket
Ja Mona O - det er deg
Skulle gjerne linket til rett tråd, men finner det ikke igjen. Mener å ha lest at du har eller har hatt guppyer av blå/svart farge, og at du rendyrket dette? Hvis jeg tar feil så må du ha meg unnskyldt
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap