Vannbytte i yngelkarr

Kan man bytte vann FOR ofte i et yngelkarr? Jeg har et 28l stående nå uten noe form for pumpe, så jeg bytter ca. 50% av vannet annenhver dag. Likevel faller det fra en del yngel... Er dette for sjeldent?
Nei, du kan ikke bytte vann for ofte. i naturen byttes dette kontinuerlig.. men da er vannverdien den samme.

pass på at du fyller inn samme vannverdi som den hadde fra før. skal fisken ha 7 i ph, så bør du også fylle 7 i ph.. etc.
temperaturen kan med stor margin være forskjell på, men når det blandes sammen med akvarievannet bør ikke temperaturen svinge mer enn 2 grader. regn ut på kalkulatoren..

Men aller helst anbefaler jeg at du setter opp oppbevaring av vannet dagen før du bytter. da kan du ordne riktige vannverdier, samt den eksakte temperatur, slik at ingenting endres.
Så egentlig kan jeg bytte flere ganger om dagen uten at det gjør noe (i teorien)?
Riktig.. Men husk at det er teoretisk.. i praksis vil dette stresse fisken, da det er veldig vanskelig å kopiere naturens gang :P
Jeg låner denne tråden litt jeg...har nå idag fått nyklekte corydoras babyer... vannet er rent idag, men til i morgen, skal jeg ta vann fra et av karene jeg har og sette til de i bøtter til i morgen, eller ta helt rent vann fra kranen? har greie vannverdier i karene mine her... Lurer bare fordi jeg leser i artikler at det står "rent vann" i rent kar hver dag.....kanskje et dumt spørsmål, men vil prøve å gjøre dette riktig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap