Hva skjer med min heros sp. ´rotkeil ?

Hei

Jeg har veldig lite erfaring med denne fisken. Men jeg har 2stk. Ser ut som 1 hann og en hu. De jager hverandre litt å går som regel sammen. Går i en 240liter sammen med endel andre fisk.

Jeg har lagt merke til merkelig oppførsel fra "hua". Ser ut som hun har noe inni munn, hun tygger å rister no fælt med hode. Vanskelig å forklare men ser ut som eplepsianfall :p


Har dette noe med at hun gjør seg klar til noe eller hva slags oppførsel er dette? Noe med egglegging å gjøre kanskje?


Skal prøve filme dette men har ikke lykkes ennå.


Du er sikker på at du ikke har tatt feil på hann og hunn?
Den oppførselen du beskriver er nemlig typisk for hanner som driver og barsker seg for hunnen og begynner å nærme seg "butikk".

Det at det ser ut som om hun har noe inni munnen - det er ikke at bakre del av munnen og gjellehulen spilles ut?
Varer dette i bare noen sekunder av gangen mens fisken gjerne sperrer ut alle finnene og gjerne står på samme sted og slår med halen mot partneren?

Hvis du har skilt kjønnene riktig og det faktisk ER en hunn og at hun viser denne oppførselen over lengre tid ser jeg bare to muligheter:
A)Hun har satt fast noe inni munnen...
B)Det er ikke "Rotkeil" du har men severum og hun går med egg/yngel i munnen. Da pleier ikke hunnen å gjøre mye ut av seg egentlig men...
Hei du

Jeg vet ikke hvem som er hva av kjønn nei, jeg bare tror. Ut fra størrelse bare egentlig. å hvem som jager å hvem som blir jaget.


Dette er bare noen sekunder innimellom. Før hun pleier fyyke av gårde.

Det er ett bilde av den i Basen til Heros SP rotkeil jeg har tatt. Det er den jeg tror er hannen.

Det at hun tygger, jeg vet ikke åssen slikt fungerer.


Håper ikke den er syk, har fått de til å vokse seg store å fine nå eller ikke så veldig store men fra 4-5cm til 8-9cm
OK, da er det nok snart noe action på gang.
Jeg synes "rotkeil" er litt snål sånn. De er ikke lett å se forskjell på kjønn hele tiden hvis de er unge og en del hunner er J*vla agressive.
Men den største fisken pleier som regel å være en hann hvis de er like gamle.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap