Ciklidepar sammen med guppyer?

Lurer på å skaffe meg et ciklidepar men har 3 guppyer og 2 kuhliåler! Vil d være mulig at ciklideparet kan ha egg og yngel i fred for guppyene? Har hørt at de er flinke foreldre, men vet også at guppy eter d meste! Vil ciklidene klare å forsvare ynglen sin? Vil så gjerne prøve små ciklider! Trenger råd om dette!
Er nok større fare for liv hos guppyene om de prøver nærme seg ciklider med avkom...
Vibeke Myrvang
Lurer på å skaffe meg et ciklidepar men har 3 guppyer og 2 kuhliåler! Vil d være mulig at ciklideparet kan ha egg og yngel i fred for guppyene? Har hørt at de er flinke foreldre, men vet også at guppy eter d meste! Vil ciklidene klare å forsvare ynglen sin? Vil så gjerne prøve små ciklider! Trenger råd om dette!



Uannsett ciklide så mener jeg å tro at Guppy blir grei nattmat for ciklidene. Vil ikke anbefale den blandingen, selv om du velger små ciklider som egyptisk munnruger, kongo dvergmunnruger eller palettciklider. Eller annet for den sakens skyld. Nattmat vil jeg tro det blir uannsett desverre
Guppy og cihiclider
heisan du nevner ikke hvilken typoe cikhlide du skal ha sammen med Guppyene dine.
I all hovedsak er ciklider rovfisk, samt territorielle, dvs at de hevder revir,.
En fin fin guppyhale vil etter en tid bli bare stumpene igjen etter som den ser svært så delikat ut og lett kan nappes i,. blir ciklidene store vil du muligens ikke ha guppyene svært lenge da de passer lett inn i en ciklide munn

om det er små dvergciklider du skal ha, ville det muligens gå bra en stund men kan ikke direkte love at det går bra, ettersom de også kan bli litt hissige under eggleggingen, og de vil forsvare yngelen,.
Så jeg ville heller fraråde deg i å ha ciklider sammen med guppy, for guppyenes del.
heller ha noen fisker som er raske svømmere .
jeg feks har sajica ciklider sammen med discus og litt større tetra fisker og det går utemerket bra,.
Discusen bestemmer føringa og jager evt alt annet vekk fra matfat og revir,.
dessuten finnes det en rekke ciklider som blir ganske store, noen krever hardtvann,(malavi) andre krever discusvann bløtt surt vann..



Takk for svarene!
Ble litt klokere nå! Blir vel til at guppyene må gå! Hva kan dere annbefale slags ciklider i et 54 liters? Kom med forslag!!!! Bør vel ta av de enkleste i første omgang!
Vibeke Myrvang
Ble litt klokere nå! ;-) Blir vel til at guppyene må gå! Hva kan dere annbefale slags ciklider i et 54 liters? Kom med forslag!!!! Bør vel ta av de enkleste i første omgang!



Ikke godt å svare på dette. Etter min mening er en 54L for liten til alle ciklider, men om du holder deg til kun et par kan det vel gå.... Palettciklider, Kongo dvergmunnruger og egyptiske munnrugere er jo små ciklider og har et par typer av disse selv i min 350L her i stua. Søk på ciklider her i basen så får du kanskje frem noen som kan trives i et så lite kar. Har mer erfaring med større ciklider, så kanskje noen andre med bredere erfaring på mindre typer kunne hjelpe deg ;- =)
Inaktiv bruker
Guppyene går fint med mine kakadueciklider
har ikke blitt spist noen av de, og har heller ikke blitt "gumlet på" når det gjelder finnene.
Men guppy yngel har jeg i eget kar, for de blir fòr for både ciklider og guppyer.
Takk for svar! Skal vurdere d litt! Må vel enda en gang skaffe meg større akvarium........:-P
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap