Discus oppdrett

Hei! Min discus legger egg igjen på lekskrukke i en BB kar. Men jeg har sett noen som har en rist utenfor lekskrukke etter discus har lagt egg, kankje for å beskytte eggene blir spist opp. Jeg lurer på om jeg må også gjør det eller ikke.
Og tid jeg gjør det og tar det ut av karet?

heoa1
Hei! Min discus legger egg igjen på lekskrukke i en BB kar. Men jeg har sett noen som har en rist utenfor lekskrukke etter discus har lagt egg, kankje for å beskytte eggene blir spist opp. Jeg lurer på om jeg må også gjør det eller ikke. Og tid jeg gjør det og tar det ut av karet?

Gi parret litt tid, så trenger du ikke noen rist rundt lekskrukken.
Noen parr lærer fort at de ikke skal spise opp eggene, mens andre parr bruker mange forsøk.
De 3 Ter er viktig i diskusoppdrett"ting tar tid".

Mange ganger før har de lagt egg i BB tanken?
Det er første gang i BB kar, men 4 ganger i selskapskar.
Eggene knekkes 3 dager siden, så stillig å se på .
Går det an å bytte noe vann nå, for det er litt mye avføring fra far og mor i bunnen av karet nå.
Min erfaring er at du kan bytte "litt" vann - la vannbytte skje forsiktig og ikke ta store vannbytt. Personlig tar jeg ut ca 5-10% av vannmengden og fyller opp igjen forsiktig med kaldt springvann. Pass på å ikke fyll opp igjen så vannstrålen treffer yngelen eller foreldrene (bruk litt bedre tid en vanlig...). På mine lekspar skifter jeg vann ca hver 2 - 3 dag. Selv bruker jeg også BB kar.

Jeg vil også bekrefte hva som sies tidliger i "tråden" la foreldrene få tid så lærer de og de ordner det meste selv... Har opplevd at enkelte discuspar bruker vesentlig lengre tid enn andre for å "lykkes".
yngel begynner å svømme og henger på mamma og pappa nå. Har byttet vann istad. Takk for hjelpen.
Hvor lenge kan jeg flytte mamma og pappa ut av BB karet?
Nå kommer etterhvert den virkelige "tålmodighets prøven".

Etter ca 1 uke starter du med å före yngelen med artemia, 4-5 ganger pr dag. Den første uka "spiser" yngelen av foreldrene. Når de er ca 2-3 uker pleier jeg å ta de fra foreldrene - vet at andre mener det er sent men jeg har ingen mulighet til å före/passe yngelen hver 2-3 time hele dagen med artemia fôring (jobben krever at jeg møter opp i det minste...).

Den 3. uka begynner mange å fôre med skrapt oksehjerte - selv velger jeg å benytte knust discus granulat (nesten som "støv"...) og eheim's foringsautomat (etter jeg ser yngelen tar til seg det nye fôret) den fôrer ca 4-6 ganger mens jeg er på jobb. Jeg har ingen mulighet til å være hjemme å fôre hver annen time...

Være veldig nøye med å hold god vannkvalitet, mye fôring belaster vannkvaliteten hardt. - nå blir det mye vannskifte/kontroll.
Dårlig vannkvalitet er ikke bra for yngelen. Og husk at selv om det medfører en del arbeid så vil yngelen aldri ta igjen den den mister av utvikling de første ukene så stå på...

Etter ca 8-10 uker er du i mål og kan gå over til mer vanlig rutine igjen.
Yngelen er nå +/- 5 cm - dersom alt er godt bra - du finner helt sikkert andre og mer nøyaktige forklaringer på "nettet" men dette er enkelt fortalt kortversjonen jeg benytter med suksess.

Vedlagt to bilder (litt utydlige men...) som viser samme yngel i forskjellig stadie som er kun fôret med Discusgranulat.

Lykke til med noe arbeid og mange flotte opplevelser - det er verdt det...
Fine diskus du har.

Det er sant at det er verdt det. Mine yngel diskus vokser så fort. Det må være over 100 stk. Vet ikke hvor mange som overlever når de blir stor.

Takk for hjelpen.
Idag døde ca. 1/3 av yngel. Vet Dere noe om det? Har test vannet. Det er ingen problem i vannet.
Hva skjedde - endr. med vann / fôr osv. .....?
Har du skiftet vann? Temperatur?
1/3 død - fant du de på bunnen av akvariet?

Vannkvaliteten er uhyre viktig men du sier den ikke medfører noe problem.

Vanskelig å hjelpe til når man ikke vet så mye mer?
Har skiftet vann. Men det har ikke skjedd noe den dagen. Vannsverdi og temp. er ok. Jeg tror det før som er problem.

Jeg knekkes artemier med salt uten jod i den, så jeg bruker sil og tar artemier og heller rett inn i BB kar. Kan det være problemet ?

Fram til nå det er bare 3 unger jgjen.
Du skyller artemiaen i ferskvann først?
Jeg gjør ikke det. Men er det mulig å knekke artemie uten salt?
Tipper de har sultet ihjel.
Ser du at de spiser artemian da?
Hva/hvordan forer du de?
Må skylle nyklekkete artemian i ferskvann før du ir det til diskusen, er et must o ha artemia sil mener jeg da, da er skylle prossesen grei da.
heoa1
Jeg gjør ikke det. Men er det mulig å knekke artemie uten salt?

Nei, du skal klekke den i saltvann, men den må skylles godt i ferskvann (ha silen under rennende, lunkent springvann feks) før den gis til yngelen.
heoa1
Fram til nå det er bare 3 unger jgjen.

Trist, men se det positive i hendelsen - du har et lekspar som får egg/unger.
Desverre er det ofte så at både vi, menneskene, og fiskene må "gå i lære..."
Nå har både du og fiskene lært noe nytt som blir godt å kunne neste gang.

Mist ikke motet, om en tid har du sannsynligvis egg igjen og da kan du trekke lærdommen av denne hendelsen.

Lykke til...
Likevel. Takk alle sammen. Jeg gir ikke opp motet.
Vi må bare lære det vi ikke vet.
Det ser ut som paret vil legge egg jgjen akkurat nå.
heoa1
... Det ser ut som paret vil legge egg jgjen akkurat nå.

Hei - igjen...

Nå ble jeg nysgjerrig - har du et lekspar av en type som enten er helt lys eller har rød farge?

Det skal vanligvis ikke skje at de legger egg dersom du har yngel igjen i akvariet men jeg har selv opplevd det samme på discus (oppdretts typer fra Østen). Ene leksparet hadde flere unge da de la egg på nytt. Det kan se utfor att mye av den natulige "foreldre innstinktet" er borte.

Kan du legge ut noen bilder av paret ditt?
De legger ikke egg enda, men jeg tror enten idag eller i morge.
Diskusene jeg kjøpte i Sverige i sommer, veldig billig i forhold til Norge.
Forhandelen sa at de ble impotert fra Indonesia.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap