Oppdrett av gullsøm

Har et lekspar gullsøm, og de legger egg hele tiden.
De går i et 240 liters kar og ser ut til og trives godt der.

Men lykkes ikke med og bringe frem så mange yngel, de har vel lagt egg 4-5 ganger nå og hittil har vi bare lykkes med 3 stk overlevende.

Vi har prøvd litt forskjellige metoder

Første kullet flyttet vi over i eget kar, dette ble gjort noen dager etter de var frittsvømmende sammen foreldre, noen få dager og stort frafall. Noen få dager senere ingen igjen.

Neste gang prøvde vi og ha de samme med foreldre for og se hvordan dette gikk. Gikk ikke noe spesielt lenger, da foreldrer er så påpasselig med og passe på at ynglen fyker frem og tilbake i karret når de jager annen fisk.

Siste gang nå igjen, prøvde vi igjen og flytte over til egent yngelkar etter litt lenger tid, men samme resultat.

Det er helt klart av vi gjør noe feil, men hva vet jeg ikke helt.

Vannverdiene er så og si identiske i de to karrene, yngel karret blir fylt med store menger vann fra karret til foreldrene før de flyttes. Vannverdier kontroleres på PH GH KH og Nitritt. Alle verdier er indentiske og nitritt er 0
Temperaturen er ca 26 gr i begge kar.

Vi har prøvd forskjellig mat til disse. Har knust cilklide stiks, gitt de er det monia det heter? også prøvd og knuse røde mygglarver, men ser ikke ut til og fungere noe av det.

Grunnen til at jeg er sikker på at vi gjør noe feil er at de 3 som vi har pr i dag, som er 1-2 mnd gamle har overlevd på egenhånd bak vår 3d bakgrunn i 240 liters karret. Disse er nå flyttet over i yngelkarret og disse klarer seg bra der. Disse var i yngel karret før site kull kom ditt, og hele det kullet er borte, men de lever fortsatt.

Så antar kanskje at de sulter ihjel. Så hva skal man fore med? hvor ofte og hvor mye? de er kanskje 100-200 stk som kommer i karret som er 19 liter. De er bare her den første tiden, så må vi flytte de da karret er såpass lite.

Håper noen har noen gode tips?
Prøv å fore dem med "Liquifry no 1" den første tiden, da får dere nok høyere overlevelsesrate. Fungerer bra på Blå Acara yngel vi forer opp nå, lot eggene klekke i eget 25l kar med yngelsikkert filter. Så langt har ca 50 klart seg.
Liquifry no 1? Har ikke hørt om dette.

Er dette noen man klekker selv? eller er det ferdig frossent for? Eller hva er det? Hvor får man tak i dette?

Selv driver jeg å forer opp en del yngel av Gullsøm nå, og jeg bruker avskallet artemieegg som startfor. Dette er smått nok til at de får det i seg og har bra med næring. Selges i de fleste dyrebutikker, dette er tørrfor og eggene skal ikke klekkes.

Etterhvert som de blir større kan du knuse diverse for son Ciklide sticks of Discus bits.

Jeg har de i en plasttank som henger på innsiden av karet foreldrene går i, og bytter vann på de 3-5 ganger i uken. Forer bra i starten min 2 ganger daglig.

De skal ikke være så vanskelig å få til å vokse opp.
Du får Liquifry kjøpt hos f.eks. Tropefisk

Finnes både for eggleggende og levendefødere - fungerer bra den første tiden (1-2 uker) uken før jeg gir dem oppknust sticks/flakfôr - nå våres yngel har blitt store nok så har vi gått over til hjemmelaget oksehjerte/rekemix med inblandet knuste sticks osv... Skikkelig bole-kur. Vokser seg fine og store da...
Var i går og i butikken og gikk til innkjøp av både liqifry 1 og avskallet artemieegg. Har et nytt kull med yngen på vei nå. Eggene har startet og bevre og antar de svømmer fritt i løpet av helgen tenker jeg.

Du hadde de i en boks på utsiden av karret? Hvor stor kar, på ca hvor mange yngel? Hvor lenge er "startfasen" før jeg flytter de til et noe større kar eventuelt.

I dag har jeg inredet en 19L som de går i fra de er frittsvømmende med foreldere. Dette karret har supstrat og planter mose osv. Er dette dumt? Er karret for stort for nyfødt yngel?

Tar i mot tips med takk.
Jeg har nylig satt opp en 60-70l beholder fra Europris til Blå Acara yngel, disse ble klekket fra egg i denne beholderen, de har akkurat begynt å "svømme". Har fylt den opp med sand, planter, rot, varmekolbe og et lite filter. Ser ut til å fungere bra. Mye lettere å holde bra vannkvalitet på et slikt volum kontra et nanokar.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap