Er igler farlig for corydorasyngel

Inaktiv bruker
hei jeg har et inndkjært 36 liters akvarium med mye javamose.som jeg hade tengt til å bruke til oppforing av corydoras pygmetusyngel.men så er det det problemet med at jeg sliter med igler i det akvariumet.kan jeg ha corydoras ynglene mine oppi det selv om iglene er der??.eller er det farligt får corydorasynglene mine??jeg vil helst ikke skade mine små søte corydorasyngler

tusen takk for ale svarene jeg får
Hvilke igler er det og hvor har de kommet fra?
Plussmedlem
Foreslår at du kvitter deg med iglene før du setter fisk i karet.
36 liter er jo ikke store karet så det burde være en enkel sak.
Inaktiv bruker
jeg toror det er pararia jeg har jeg aner faktisk ikke vor di har komet i fra men det kan ha vert når jeg foret med levedefor i det akvariumet i sommer

ja men fins det et stof som dreper iglene min ikke reken i det akvariumet ??
Jeg har også sett igler de siste dagene i to av karene mine. Ikke er de så små heller men jeg tviler på om de kan gjøre mye skade. Mine igler går med biereker og noen corydoras (trilineatus+aeneus) yngel samt venusfisk yngel. Jeg har ikke sett noe problematisk med dette ennå. Jeg får ta knekken på de når yngelet har fått vokst seg litt større.

Spiser større fisk iglene? For jeg ser ingen igler i de karene med litt større fisker i.
Igler
Igler spiser ikke fisk,men hunn iglene suger blod, til å fore eggene til sine små.
så de er ikke direkte farlige for fisk, i seg selv men sårene de kan påføre ved å bite seg fast i fisk, kan føre til sekundære infeksjoner,.
for reker er igler farlige siden de små kroppene har lite blod,og iglene suger de tomme for blod,.
samme gjelder for snegler, igler kan være en direkte farlig for disse,..
har man igler bør man fjerne så mange som man ser, for de kan formere seg eksplosivt.
Ja igler i sneglekar er ikke noe særlig...det er jo en svekkelsesparasitt som tilslutt svekker verten slik at den dør.
Inaktiv bruker
det var rart siden det ser ikke ut som mine røde krystalreker tar noe skade av iglene
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap