Hjelp....yngel

Nå har en av Platyene mine fått yngel. Dette er jo veldig artig da ingen av mine fisk tidligere har fått yngel i de 3 årene jeg har hatt akvarie...iallefall ikke synlig for meg. Har en liten stund vært i tvil om hun var med yngel, men det er nå bekreftet....de popper ut i skrivende stund Jeg har ikke et eget yngelkar, men gikk til innkjøp av en fødekasse. Hun begynte å yngle i karet, men de ble fort spist opp. Flyttet derfor henne over i fødekassa uten problem, ble ikke stresset og fortsatte bare å poppe ut små nurk....til ungene mines store begeistring. Det jeg nå lurer på er:
1)Hvor lenge kan yngelen være i fødekassa? Er redd de blir spist opp (av min store scalare el. praktbotiaene) hvis jeg slepper de ut for tidlig.
2) Når skal jeg sleppe mor tilbake i karet?
3) Hvor stor er sannsynligheten for at de eventuelt blir fiskeføde for de andre?
Råd tas mot med takk!
yngelen kan være i fødekasse til de "er stor nok" til å slippes ut(Det beste er et eget kar/akvarium de kan vokse opp i)... jeg er ikke helt sikker på spørsmål nummer to, men du MÅ IKKE sende mor tilbake i fødekaret...Da blir de små, søte, middag ganske fort. Derimot kan du sleppe mor ut igjen til de andre fiskene relativt fort etter at hun har fødet. En platy vil ikke akkurat prøve og oppdra barna sine, de vil helst ha mat(sine egne unger)... Sjansen for at de blir levendefôr er STOR! de fleste tropiske fisker(så vidt jeg vet) spiser yngel. Alt fra guppy, platy, molly til sølvhai spiser yngel. Dette er meget bra mat for de. Regelen min er som følger: Hvis barna er store nok til og havne i en munn, ikke slipp de uti. Med dette mener jeg at hvis en fisk er litt stor, spiser den yngel som bare det hvis de er for små. Har du kun platy, guppy og molly ol. går det greit og slippe ut barna når de er i underkant av ca 1cm lang. De vokser FORT!
Plussmedlem
Trille
1)Hvor lenge kan yngelen være i fødekassa? Er redd de blir spist opp (av min store scalare el. praktbotiaene) hvis jeg slepper de ut for tidlig. 2) Når skal jeg sleppe mor tilbake i karet? 3) Hvor stor er sannsynligheten for at de eventuelt blir fiskeføde for de andre? Råd tas mot med takk!


1 og 3. De bør ikke være lenger enn 14 dager i fødekassa. Det du kan gjøre etterpå er å finne en annen beholder/akvarium de kan være i til de er store nok til å gå tilbake i karet med de andre. Tommelfingerregel sier halvparten så store som foreldrene. Særlig med scalare av noe størrelse i karet er risikoen enorm for at de blir spist hvis de slippes for tidlig. Eneste muligheten er da at karet ditt er yngelvennlig i form av mange gjemmesteder og tett beplantning. Og da mener jeg tett beplantning. Har selv scalare og min største svømte sidelengs OVER pumpa i jakt på guppyyngel, og det er mindre enn 1 centimeter mellom pumpetoppen og vannflata...
Vet ikke om botiaen utgjør en trussel for yngelen, men scalaren vil garantert spise de.
2. Mor kan gå tilbake så snart hun er ferdig å føde.
Takk takk for svar: Nå har yngelen vært i fødakassa i snart 2 uker. Mor er forlengst sluppet tilbake i akvariet. Snart på tide å prøve å sleppe yngelen utti, så får det bare stå sin prøve. Blir de mat så blir de mat for resten av gjengen. Har desverre ikke et annet akvarie jeg kan bruke til å ale opp yngelen i. Kartet mitt er så der godt beplantet. Kjøpte masse nye og ganske store planter slik at yngelen har noe å gjemme seg bort i, men noen av mine andre fisk "spiser" hull i plantene...irriterende. Spennende å se hvordan det går.
Inaktiv bruker
Trille
Takk takk for svar: Nå har yngelen vært i fødakassa i snart 2 uker. Mor er forlengst sluppet tilbake i akvariet. Snart på tide å prøve å sleppe yngelen utti, så får det bare stå sin prøve. Blir de mat så blir de mat for resten av gjengen. Har desverre ikke et annet akvarie jeg kan bruke til å ale opp yngelen i. Kartet mitt er så der godt beplantet. Kjøpte masse nye og ganske store planter slik at yngelen har noe å gjemme seg bort i, men noen av mine andre fisk "spiser" hull i plantene...irriterende. Spennende å se hvordan det går.


Hvordan gikk det?? =D
Tilfeldig bekjentskap
© R.O.Læhren Jakobsen
Reklame for plussmedlemskap