Guppy yngel kommer snart!! hjelp!

eg har ikkje fødekar, men eg har en "bolle",, kan eg bruke denne? og ha yngelen der i 2 uker? eg ar heller ikkje luftpumpe så eg må skifte litt vann,,
eventuelt kormye om dagen eller uken?
kan noen gi meg tips? har gjerne lyst å beholde desse utenatt andre fisker skl spise dei
Hvis du skal ha dem i en bolle, må du skifte alt vannet hver dag. Ellers er det stor risiko for at de dør av forurensning.

Er det ikke bedre at du lar være yngelen i denne omgang, og venter til du har mulighet til å skaffe deg i det minste en luftpumpe...? En bolle vann uten hverken filter eller luft-tilførsel er liksom i snaueste laget når man ønsker å få yngel til å vokse opp... Jeg synes ikke det høres ut til å være særlig bra forhold for yngelen, og frafallet blir antageligvis stort.

Du får mange, mange sjanser til å få guppy-yngel senere, ingen fare. Om du går glipp av akkurat dette kullet, vil du garantert få hundrevis av yngel i fremtiden.
det ligger noe i posten ovenfor... guppyyngel kommer av seg selv nesten...hehe... Men jeg har prøvd å ha de i bolle. Det gikk relativt greit, men mange døde ganske fort... halvparten overlevde, mens resten tok kveld. MEn frykt ikke, er en guppy gravid, så sparer de faktisk som regel en del av spermen til neste runde. Har to guppier først hatt "samleie", vil det nok bli yngel igjen ganske snart siden de tar vare på "favorittgener".
Fredrik Stensønes
det ligger noe i posten ovenfor... guppyyngel kommer av seg selv nesten...hehe... Men jeg har prøvd å ha de i bolle. Det gikk relativt greit, men mange døde ganske fort... halvparten overlevde, mens resten tok kveld. MEn frykt ikke, er en guppy gravid, så sparer de faktisk som regel en del av spermen til neste runde. Har to guppier først hatt "samleie", vil det nok bli yngel igjen ganske snart siden de tar vare på "favorittgener".



Samme tilfellet her.. Jeg har Biorb Reef femten liters bolle, og lurer på om jeg bør pumpe over vannet fra hoved karret til biorben og deretter flytte over endlers ynglene? Biorben har innebygget pumpe, trenger i så fall varmekolbe... Du har jo hatt dem i bolle så vil du anbefale å la dem være i hovedkarret eller flytte dem over til bollen? Endlersene er foreløpig i yngleboks, i 54 liters akvariet.
Plussmedlem
cicilie the crazy girl
eg har ikkje fødekar, men eg har en "bolle",, kan eg bruke denne? og ha yngelen der i 2 uker? eg ar heller ikkje luftpumpe :( så eg må skifte litt vann,, eventuelt kormye om dagen eller uken? kan noen gi meg tips? har gjerne lyst å beholde desse utenatt andre fisker skl spise dei :)


For å holde liv i masse guppyyngel i en bolle eller annen beholder uten særlige hjelpemiddel som filterpumpe har jeg personlig erfart at å skifte vann hver dag er eneste måten å få sunne småfisk på. Jeg bytter vanligvis 80-90% av vannet i beholderen med vann fra et akvarium med filterpumpe og jeg bruker i tillegg denne flotte flyteplanten på rotasjon mellom beholderen og det største akvariet.
Røttene på denne planten vil fungere delvis som et naturlig filtermedie og inneholde samme bakteriene som filteret i storkaret. Dette er selvsagt ikke en optimal erstatning for en ordentlig pumpe fordi bakteriene vil etter hvert dø i et kar uten strøm. Dessuten vil de heller ikke være mange nok til å kunne håndtere avfallet av flere titalls guppyyngel. Men det er en o.k. nødløsning i en kort periode.
Jeg har ikke noe i bunnen da vannvolum er viktig i små beholdere og det blir også lettere å rengjøre.

Jeg fórer bare med artemia og finhakkede røde mygglarver da dette gir sterkere, sunnere og større fisker enn på tørrfór. Min erfaring er dessuten at guppyyngel ikke liker tørrfóret særlig heller. Dessuten er veksten myyyyye raskere på artemia, myggiser o.l. enn boksmat.

Et annet tips for flotte, friske og vakre guppyyngel er å gi mammaen og pappaen god og variert mat også. Mine fisker (uansett art) får bare en sjelden gang flakfór, og da bare som avveksling. Ellers går det mye i ferskt og frosset og dette gir mor krefter til fødselen og gir også veeeeldig mange yngel med lite dødfødte og fødselsskader.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap