Rund artemiaklekker og oppforing av småciklider

Tester ut klekking av artemia med rund artemiaklekker uten lufttilførsel. Jeg kjøpte den etter å ha fått anbefalt den på webzoo.
Noen som har noen erfaring med denne? Virker for meg som det er veldig dårlig klekkeprosent på eggene. Etter ca to døgn er det helt dødt oppi der og jeg må vaske beholderen og putte i nye egg. (Hvordan regner man ut klekkeprosent?)
Første gangen jeg testet den ut fungerte den helt greit, hadde til tre fire foringer i ca to dager uten at jeg husker om jeg gorde noe annerledes den første gangen.
-Bør jeg sette i gang prosessen med kaldt vann for å få mer oksygen? (tror jeg brukte kaldt vann første gangen)
-Bør jeg heve PH? Mener å ha lest dette en plass, og i tilfelle hvordan? (Natron)?
-Evt andre tiltak?

Jeg forsøker å fore opp ett kull med kakaduciklider, har hatt ett kull tidligere og uten at jeg klarte å fore de opp. Forer med artemia og avskallede artemia.
Artemiaen tar de nok men det ser ut til at eggene går rett ut igjen.. Kan de være dårlige? Er avhengig av at de spiser annen mat en artemiaen siden jeg er mye borte og kun har den runde klekkeren..
Takker for alle svar
Salt
Glemte å si at jeg bruker vanlig havsalt kjøpt i matbutikken. Går ut ifra at dette er uten jod. Tre teskjeer på litt over en halv liter vann. Det står "heaped teaspoons" i instruksjonen, betyr det strøkne eller toppede teskjeer?
Jeg kan ingenting om den runde klekkeren, så jeg kan ikke hjelpe så mye med akkurat det.

Men kaldt vann skal du så absolutt ikke bruke. Da vil aldri eggene klekke. Eggene klekkes best i temperaturer mellom 25-29 grader (husker ikke nøyaktig maksgradene i farten, men uansett - stor forskjell fra kaldt!). Da tar det 24-48 timer til de klekkes.

Natron kan du godt tilsette, de klekkes best i høy PH. Og det fine med natron er at PH aldri går høyere enn 8,2 (igjen, kan ha bommet på en desimal, jeg er trøtt) uansett hvor mye du bruker. Overdosering er altså ikke et tema.

En "heaped teaspoon" er en toppet teskje. Ganske unøyaktig beskrivelse av mengde egentlig, men jeg har klekket millioner av artemia og aldri brydd meg stort om doseringen

Vil du ha skikkelig uttelling på klekkingen din, er jo det beste tiltaket å lage en artemiaklekker. Men, det er kanskje en årsak til at du allerede har valgt en slik "ufo"

Sånn til slutt.. jeg har lest om folk som bruker den UFOen, og de får faktisk klekket en liten mengde. Ikke til storforbruk, men dog.
Takk for svar
Ja, ville ha en klekker som ikke bråka. Liten forståelse for hobbyen nok som det er her blant de andre i huset om jeg ikke skulle hatt ett klekkeri stående og putre i tillegg

Prøver med en halv teskje natron i for å få opp PHn,, ser om det øker klekkeprosenten.
Jeg prøvde meg på en slik klekker i sommer, med veldig bra resultat
brukte denne for at det skulle være enkelt Hobby Artemix 195 g.
hadde veldig bra utklekking etter ca 24 timer og utover.

Men nå utover høsten og vinteren har det ikke vært like vellykket. pga temperatur. romtemperaturen er lavere enn i sommer så resultatet er dårlig.
har ikke noen plasser det er godt over 20 grader i rommet hele døgnet så jeg venter til sommeren igjen før jeg starter klekking igjen.

Ett annet problem nå når det er mørkt er at artemiane ikke alle artemiane ikke har svømt fram til åpningen for høsting.

Det jeg gjorde var siden Hobby Artemix 195 g er ferdig blandet forhold salt og egg til vannmengde. hadde egg/salt blandingen i klekkeren så tømte jeg på kaldt vann som blir varmet opp av rommtemperaturen.

Vill sikkert fungere bra om jeg hadde en plass med konstant temperatur.


Jeg har satt klekkeren oppå lysarmaturet på akvariet for å holde litt høyere temp enn i rommet. Tror dette har funket bra i forhold til temperatur, det vil jo bli litt kaldere om natta siden lyset er av men kanskje få litt bunnvarme fra akvariet alikevel.

Satte nye egg til klekking i går, varmet opp vannet til ca 26 c blandet i havsalt og en halv teskje natron, hadde i to måleskjeer med egg og satte det på toppen av akvariet. Får sjekke resultatet når jeg kommer tilbake sent i kveld.

Lurer på hvor lenge småtassene oppi der klarer seg uten mat,, får satse på de finner litt mat i akvariet til jeg kommer tilbake. Akvariet er tett beplantet, med javamose og blader på bunnen. Burde jo være litt smådyr å finne håper jeg..
Artemia er jo et lite krepsdyr som lever i saltvann, så likere vannet du bruker i klekkeriet er likt det "orginale"hav saltvannet jo bedre og en temp på mellom 25-30 grader, da har du klekket de på rett over 24 timer.
Saltvann har en ph på 8,2-8,4, det bruker du natron for og få, du kan bruke endel salt, kan omtrent ikke overdoseres.
På en halv liter vann som jeg bruker i klekkeriet mitt når jeg klekker artemia har jeg 4-5 teskjer salt og en teskje natron og bruker en spot til både lys og oppvarming, og ikke minst kjøpe kvalitets egg, som tropefisk bl.a fører, da får du høy klekk %.
Takk for gode råd. Da blir det å forsøke mer salt neste gang. Eggene ligger jo helt mørkt pga dette er en lukket boks, så lys kan vel ikke ha så mye å si annet en for oppsamling ifbm foring. Men en kraftig spot vil jo kunne gi ekstra varme.
Mer salt? Jeg bruker en tskje salt pr halvliter vann, tredve grader, og har tilnærmet 100% klekking (dette er med lufttilførsel).
Du har ikke bare vært uheldig med eggene? Er det noe du fikk med klekkeren?
Jeg har brukt den klekkeren du har fast i mer enn et år nå. Min oppskrift er 3 toppede teskjeer havsalt (Bruker Confecta fint havsalt kjøpt på dagligvare) og et kryddermål natron pr halvliter lunkent vann. Bruker så 2-3 doseringskjeer med artemiaegg (kjøpt hos Tropefisk, absolutt den beste kvaliteten jeg har prøvd ut).

Jeg har også klekkeren min stående oppe på armaturet for å sikre noenlunde jevn temperatur. Jeg har nesten ikke lys på ellers i rommet så 10 min før jeg skal høste så setter jeg på en lampe over klekkeren slik at artemiaene strømmer dit de skal.

Den eneste gangen jeg har opplevd dårligere klekkeprosent er når jeg har brukt vanlig salt, og ikke havsalt, og et par ganger hvor jeg har fylt på for mye vann og kommet over merket.

Siden det tar et døgn før de klekkes, og det bare kan høstes et par-tre dager, så har jeg supplert med avskallede artemia (samme merke kjøpt hos Tropefisk) til småtassene. Tar bare en passende mengde mellom fingrene og gnir de ut under vann.

Jeg har funnet ut at denne klekkeren er mer enn god nok for mitt begrensede forbruk, og om det blir litt mindre klekkeprosent enn ved "vanlig" artemiaklekker så veies det opp for ved at jeg slipper ståket fra luftpumpen.

Lykke til med dine småtasser
Takk for flere gode råd Kom hjem nå og fant ut at det var betydelig flere artemia i beholderen nå enn de to forrige klekkingene. Det lover bra. Mulig det hjalp med litt god startvarme på vannet i tillegg til natron.
Tante Astrid: Er enig med deg, kan leve med litt dårligere klekkeprosent for å slippe bråket fra luftpumpe og flaskebeholder.
he kjøpt en lekker liten sak som en henger på innsiden av akvariet og kobler til luftpumpen, da holder den same temp som akvariet og når artemien klekker kan den snike sej ut en utgang og rett ut i akvariet
kjøpte den på tropefisk, kommer i posten imårgå;D
og på tide, scalarene mine he lagt egg, eller legger egga nå kan vi heller seie, så håper ej rekker det
Tilfeldig bekjentskap
© Julie H. Mørk
Reklame for plussmedlemskap