Hjeeelp, det er egg i akvariet, what to do?(boliviansk sommerfuglciklide)

Har lagt merke til hissig graving av groper i sanden de siste dagene. Samt at den ene hannen jager den andre. Har tenkt tanken om at nå er det ting på gang, og endelig i kveld hadde han rydda en flat stein strategisk plassert av meg. Har sjekka karet med halvtimes mellomrom, å nå er det komt egg!!
Spørsmålet er hva med den andre hannen? Og hva med de småsultne sverddragerene som også går i det karet? Bør de flyttes? Og sist men ikke minst, hvis (mot alle odds) det skulle bli yngel av dette, hva skal jeg fore disse med?

På forhånd takk for hjelp
Grattis med egg på ciklidene dine, selv har jeg vel sikkert 60-70 yngel på mitt bolivianske par. Jeg ville fjerna den andre hannen, da denne kommer til å være en trussel for yngelen og vil få deng.

Om du vil ta ut sverdragerene kommer litt ann på hvor stort karet er, for i min 85l hvor mitt par går så har jeg også gående 4 stk beckfordi tetraer som er noe slue djevler når det kommer til å spise egg/yngel. Men kan vel si at paret holdt dem godt på avstand, og hos meg mista jeg ikke nevneverdig med yngel.

Når det kommer til oppforing, så er det levendefor som gjelder. D.v.s nyklekket artemia, mikromark/bananmark etc.

Noe annet vil jeg rett å slett ikke anbefale, da de fleste ciklide yngel ikke skjønner at tørrfor som ligger stille er mat. Derimot et levende liten artemia, trigger jakt instinket dems tvert.

Paret ditt kan komme til å trenge å legge egg 3-4 ganger før dem får dreisen på det, så ikke bli lei deg om eggene plutselig har blitt borte.

Uansett så får du ha lykke til
Nå er jeg litt små nervøs, i dag morges var det merkbart ferre egg. De som var igjenn hadde fått svarte prikker som jeg antar er yngel i utvikling. Kan det være at mor har sortert ut ubefruktede/døde egg? Eller er det sverddragerene som har vært å forsynt seg(mor passer godt på)?Kan noen annslå klekke tid eller må jeg bare smøre meg med tålmodighet og håpe på det beste? Holder på å dø av spenning, dette er utvilsomt den beste julepressangen i år
Egga klekker som regel etter 3-4 dager har jeg erfart, alt etter hvor varmt det er i karet. Deretter er dem wigglers i ca 3 nye dager før dem blir svømmedyktige. Og det er først da du trenger å mate dem. Wigglers har eggeplomme og tar ikke til seg annen næring før denne er oppbrukt.
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap