Labidochromis caeruleus og hongi labidochromis

Hallo der.

Har fått meg Labidochromis caeruleus og Hongi labidochromis.
Som jeg nå håper å få unger på.

Det er nå laget en grop i akvarie, det er hongien som har arbeida mest men Labidochromisen har også hjulpet till.

Lager di bare groper når di er klare til å legge egg ? Eller gjør di det ellers også.

Er det større sjangse på unger hvis jeg skiller di to slagene, siden det er kamp om gropa ?

Di oppfører seg med å liksom klø seg mot sand bunnen, er det noe innen parrings greiene ?

En ting til ;o)

Åssen er det en stripper en fisk for yngel ? har lest at det er mange som gjør det.

Håper på svar ;o)
Hei du.

Hanner av Golden og Hongi (som de vanligvis blir kalt) graver groper i håp om at en villig dame vil komme på "besøk". De vil altså ha gropen klar, i tillegg til at det er utgangspunkt for territoriet deres.
Hanner kan krangle mye og ofte om de beste plassene, så hvis de begge vil ha den samme plassen. Det hjelper å ha flere huler (med god avstand).

Det at de klør seg har ikke noe med lek å gjøre, men heller at noe irriterer dem (sand, feil vannverdier, parasitter osv). Mine gjør det flere ganger om dagen uten at det betyr noe, men gjør de det veldig ofte og panikk-aktig så kan det være et problem.

Det å strippe fisk er å tvinge hua til å gape opp så yngelen svømmer ut. Kan gjøres på flere måter, men personlig foretrekker jeg å la fiskene gjennomgå dette. Lar heller den tyggende hunnen få gå i et mindre akvarium til hun spytter de ut selv. Bedre for både mor og barn, synes jeg.

Ellers vil jeg anbefale deg å lese denne tråden: Malawi ciklider - den store infotråden.
Her er det også masse info å hente:
Lyst til å lære mer om malawiciklider? (lenkesamling)

Lykke til
Tusen takk for svaret.

Er det større sjanse til å få till unger hvis jeg tar det ene paret over i et annet kar tro ?

Skal inn på linkene du sendte, takk skal du ha.
Hvor stort akvarium har du? Det har mye å si.

Ellers så går det greit å ha flere arter sammen angående lek, men de trenger tid på seg for å bli kjønnsmodne, og tygge på omgivelsene.

Når de først starter så gjør de det ofte

Skulle hatt noen doser mere med tolmodighet ;o)

Har du greier på Blå acara også ?

Di har lagt egg to ganger men spist dem opp.

Etter det, er det ikke kommet flere egg. Er det noe en kan gjøre med dem så di lettere leker. ?


Ramona
Har du greier på Blå acara også ?


Nei, dessverre.
Greit , tenkte bare jeg kunne prøve meg ;o)

Mvh Anita
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap