Blå acara eggene er klekt, når tar vigler mat?

Dette gikk fort.

I dag tidlig så var eggene til blå acara klekt. Ca 100 stk ligger å beveger seg på bunnen. Kjære vene så små di er.
Di er i ett kar for seg selv, så nå er det å prøve å få flest mulig til å leve opp.
Det jeg lurer på er. Spiser di den første dagen?
Dumt å ta i mat hvis di ikke pleier det, for vannet blir fortere skittent.

Håper på svar ;o)
hei. gratulerer jeg kan lite om dette men ville bare spørre om du kunne skrevet litt om hvordan du går frem vidre med yngelen nå og gjerne noen bilder hvis du har muligheten det er første gang for meg men jeg har en hoe selv nå som går å tygger i eget karr så venter bare på klekking jeg og Så da er det fint og se hva andre gjør vettu
Lykke til

Mvh
Nils
Blå acara lekker egg, di er ikke munn rugere.

Men faktisk så er det første gang jeg har denne type yngel selv, så det skal bli spennende.

Jeg har et 60 l som jeg skal ta di over i , men di er nå i ett lite kar med ca 10 l vann med varmekolbe og luft. Så er ikke helt sikker på når jeg skal ta di over. Så desverre kan jeg ikke hjelpe deg. Trenger hjelp selv ;o)

Tar jeg bilde så tror jer ikke det er så mye du får sett, di er så små.
Hvis jeg hadde et godt kamera hadde det vel gått, men det har jeg ikke.

Jeg har noen munn rugere som jeg håper snart får noen små, sjekker hver dag om di tygger.
Nå har di laga 6 groper runt i akvariet. Golden hannen jager henne rundt så det er vell bare å vente å håpe.

ah. det viste jeg ikke da er det ikke lett. hehe. men lykke til videre så får vi krysse fingrene for at det blir noen små golden etterhvert og
Her ser du bilde av nybakte foreldre, prøvde å ta bilde av yngelen men det ble ikke noe bra
Blå acara
Blå Acara er flinke foreldre som de fleste ciklider og man skal ikke fjerne yngel fra disse. De bør gå sammen med sine foreldre i 1 til 2 måneder. Men har du annen fisk i karet så ta heller disse over i ett annet kar. Acara forsvarer sine små med stor iver og en stor acara kan bite kraftig så pass fingrene. Den kan bite så det går hull. De mater også sine små selv, de tygger maten du forer dem med og spytter den ut over yngelen. De kan spise noen egg, men da er disse sansynligvis døde egg.
Ps. de er født med en liten nistepakke (plommesekk) som de lever av de første 2-3 dagene.
Takk for svaret.
Kjempe fine bilder ;o)

Di har lagt egg 2 ganger før, men da ble eggene spist av foreldrene. Men det kan jo være fordi di var unge og uerfarne?

Så denne gangen ville jeg prøve å ta eggene vekk for å se om det gikk.

Ser atte flesteparten av yngelen har slik en pose.

Di skal få lov til å prøve med å være gode foreldre neste gang ;o)

Hvor mange kan en håpe på overlever av 100 stk.

Å når synes du at jeg skal ta di over i 60 literen ?


Hehe
Ramona
Her ser du bilde av nybakte foreldre, prøvde å ta bilde av yngelen men det ble ikke noe bra


same skjed med meg å at faren var balnk men mora var svart:P
Overlevelsesgraden er veldig varierende og jeg vil tro du er heldig hvis du får 50-60% opp til 14 dager. For i denne perioden vil frafallet være størst.
Mye avhenger av vannkvalitet, stabile forhold og temperatur og ikke minst foring. Det kan også være lurt å legge en liten rot, stein eller plante med alger på i yngelkaret for jeg har sett at de ganske raskt begynner å nappe på det. Du kan også begynne å fore med knust flakfor ganske tidlig. Det er ikke så mye de trenger så hold igjen på foret med tanke på vannkvaliteten.
Du finner mer info om foring av yngel på sidene her.
Flytting behøver du ikke å gjøre før de er 1-1,5 cm store.
Lykke til!
Piraya
hei. gratulerer:) jeg kan lite om dette men ville bare spørre om du kunne skrevet litt om hvordan du går frem vidre med yngelen nå og gjerne noen bilder hvis du har muligheten:) det er første gang for meg men jeg har en hoe selv nå som går å tygger i eget karr så venter bare på klekking jeg og:) Så da er det fint og se hva andre gjør vettu:) Lykke til:) Mvh Nils


Hvis den hoa di ikke har en hanne der kan du glemme yngel. Acara leker parvis og legger egg.
Det enkleste er å sette 4-5 voksne fisk i karret f. eks 3 hoer og 2 hanner. Hanner har rød/oransje/gul stripe på ryggfinnen, hoa har blå/hvit stripe. I karret bør det også være gjemmesteder for hofisken fordi hanner kan jage intenst på dem for å få dem i lek. (Hanner kan av og til bite av hele halefinnen på hoa).
Leken blir gjerne at de står hoe og hanne side ved side og skjelver og rister og svømmer rundt og gjør seg til for hverandre.
Det bør også være noen solide planter med store blader i karet, gjerne aranuba men jeg har også brukt nylonplanter og det funker fint. Plantene er viktige for for leken (kan faktisk sette det hele i gang) da hannene biter seg fast i bladene og står og røsker og rister på seg. Når du ser at to har funnet hverandre så tar du de andre fiskene ut av karet.
Både hoer og hanner slåss, da biter de seg fast i kjeften til hverandre og "måler krefter" dette utøves bare av fisk av samme kjønn og har ikke noe med leking å gjøre, disse sloss.

Vidar
Er
de er jo en gullsøm det er bilde av:P

Både hoer og hanner slåss, da biter de seg fast i kjeften til hverandre og "måler krefter" dette utøves bare av fisk av samme kjønn og har ikke noe med leking å gjøre, disse sloss.

Vidar



Takk for alle svar.

Ville bare si atte , det å måle kjefter ikke bare utøves av fisk med samme kjønn.
Mine holdt på sånn, og jeg har bare en av hver slag.
Det kan jo være atte mine er litt unormale ;o)
Ble litt sånn uønskede ting i bunnen av karet, ikke enkelt å fjerne det når disse små krabatene er der. ;o)

ciklidesyka
[QUOTE=Jan Vidar Nærby][QUOTE=Piraya]hei. gratulerer:) jeg kan lite om dette men ville bare spørre om du kunne skrevet litt om hvordan du går frem vidre med yngelen nå og gjerne noen bilder hvis du har muligheten:) det er første gang for meg men jeg har en hoe selv nå som går å tygger i eget karr så venter bare på klekking jeg og:) Så da er det fint og se hva andre gjør vettu:) Lykke til:) Mvh Nils


Hvis den hoa di ikke har en hanne der kan du glemme yngel. Acara leker parvis og legger egg.
Det enkleste er å sette 4-5 voksne fisk i karret f. eks 3 hoer og 2 hanner. Hanner har rød/oransje/gul stripe på ryggfinnen, hoa har blå/hvit stripe. Leken blir gjerne at de står hoe og hanne side ved side og skjelver og rister og svømmer rundt og gjør seg til for hverandre.
Det bør også være noen solide planter med store blader i karet, gjerne aranuba men jeg har også brukt nylonplanter og det funker fint. Plantene er viktige for for leken (kan faktisk sette det hele i gang) da hannene biter seg fast i bladene og står og røsker og rister på seg. Når du ser at to har funnet hverandre så tar du de andre fiskene ut av karet.


Vidar




Ja jeg glemte jo og si det at jeg har ikke blå acara. jeg har hongi(malawi) så hun klarer seg fint selv trodde blå acara var munnruger og når jeg postet denne tråden
Bør du heller samle på ispinner eller?
Det er en Blå Acara hann, ble far til mange fine yngel!
Hæ?
Jan Vidar Nærby
Det er en Blå Acara hann, ble far til mange fine yngel!


hvem sa du det til?
Ramona
Både hoer og hanner slåss, da biter de seg fast i kjeften til hverandre og "måler krefter" dette utøves bare av fisk av samme kjønn og har ikke noe med leking å gjøre, disse sloss. Vidar




Takk for alle svar.

Ville bare si atte , det å måle kjefter ikke bare utøves av fisk med samme kjønn.
Mine holdt på sånn, og jeg har bare en av hver slag.
Det kan jo være atte mine er litt unormale ;o)
Ble litt sånn uønskede ting i bunnen av karet, ikke enkelt å fjerne det når disse små krabatene er der. ;o)


Ok, man opplever stadig nye ting. Jeg har sett små eks. holde på sånn. men ikke voksen fisk, der har jeg bare sett hanner sloss med hanner og hoer med hoer.
ciklidesyka
[QUOTE=Jan Vidar Nærby]Det er en Blå Acara hann, ble far til mange fine yngel!


hvem sa du det til?

Til deg....det har aldrig vært noen gullsømciklide. Det er en Blå Acara, gullsøm har jeg aldrig hatt!



Leken blir gjerne at de står hoe og hanne side ved side og skjelver og rister og svømmer rundt og gjør seg til for hverandre.
da hannene biter seg fast i bladene og står og røsker og rister på seg.


Hei jan vidar. Har du noe greie på malawi? Jeg lurte på om det du forklarer her og kan være et tegn på lek hos malawi? Jeg ser at spesielt hannen i det leksparret jeg har noen ganger står stille og rister slik du forklarer over. Samtidig så "skyter" han ut finnene og "tøffer" seg. Det er kunn han og en annen fisk jeg har(rød sebra hann, som er sjefen i karret) som gjør dette.

mvh
nils
og beklager at dette går litt vekk fra temaet ditt ramona, men var litt morro når jeg kjente igjen dette fra eget karr, da jeg egentlig bare har lurt på hva fisken driver med. Ville bare si det sånn så det ikke virker som jeg "tar over" tråden din med mine spørsmål
Ciklide
den ene ciklida du har bilde av med blå tegninger med gule finner er jo en gullsøm acara,. den er i nær slekt med blå acara,. men er ikke en blå acara,.

fin er den i allefall )

dessuten krysses blå acara og gullsøm ciklider seg
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap