Kar uten fisk

Nå har jeg endelig fått på plass mitt 74 L yngle/lek kar for mine sebra ciklider..
Men pumpa som fulgte med (kjøpt privat) virker ikke slik den skal.. Men det fant jeg ut etter jeg harr fylt det med grus/sand og vann.. Jeg får kjøpt ny pumpe om 4-5 dager men kan karet stå slik så lenge? bør jeg tømme det?? Hva kan skje om jeg ikke tømmer det??
Så lenge det ikke er fisk i karet, så er dte jo bare å la det stå.
Så det bil ikke oppstå nitritt og dritt som kan gjøre fiskene syke? når jeg kjøper pumpa skal jeg la det stå ett døgn og rense seg før jeg flytter ciklidene
Yvonne Paulsen
Så det bil ikke oppstå nitritt og dritt som kan gjøre fiskene syke? når jeg kjøper pumpa skal jeg la det stå ett døgn og rense seg før jeg flytter ciklidene


Setter du inn fisk etter et døgn med et filter som ikke er innkjørt i 4-5 uker så vil det bli nitrit i karet. Og spesielt om du skal ha det til yngel som trenger mye mat for å vokse.

Dette karet må innkjøres akkurat som alle andre nye kar, om man ikke har allerede innkjørte filtre som man kan sette inn.

Ok, godt og vite
Viste det vel egentlig.. Men hadde håper det fantes en liiiten forsyndelses prosess der for filteret..
Vet det kanskje er en dårlig idè men hva med og ta filteret/filter vatten fra ett annet akvariet og dyppe det i det nye akvariet slik av det havner i filteret? (vet det høres ulurt ut)
Tanken er ikke så u-lur.

Flytt filtermedie fra et filter du har gående over i det nye filtret, og du er godt i gang med å bortimot eliminere innkjøringstida for filtret.
Må selvfølgelig ha i bakhodet at det ikke er 100% ferdig innkjørt, og at du da har et "gammelt" filter som er på noe redusert kapasitet (om du bare har tatt deler av filter-gugga).
Håper dette kom ut forståelig. Ser rart ut når jeg leser det, men finner ikke bedre måte å skrive det på.
Det går ann å jumpstarte et filter, ved feks å fylle enn 10l bøtte med akvarievann, så krøster du forsiktig svampene/skyller filtermediet fra det innkjørte filtre i dette vannet. Så setter du det nye filtre i ned i denne bøtta, setter kontakten i kontakten og lar det stå å gå en time eller to. Da vil filtersvampene i det nye filtre suge til seg mye drit og bakterier. Så kan du sette dette filtre i gang i det nye karet

Men det er da viktig å måle nitrit bl.a de neste dagene for å se at det har fungert.
okei
så det jeg kan er å ta og skive litt gugge fra ett filter vatt fra det andre akvarietr? hehe.. og selvfølgelig la det innkjøre seg godt..
Tom K
Det går ann å jumpstarte et filter, ved feks å fylle enn 10l bøtte med akvarievann, så krøster du forsiktig svampene/skyller filtermediet fra det innkjørte filtre i dette vannet. Så setter du det nye filtre i ned i denne bøtta, setter kontakten i kontakten og lar det stå å gå en time eller to. Da vil filtersvampene i det nye filtre suge til seg mye drit og bakterier. Så kan du sette dette filtre i gang i det nye karet Men det er da viktig å måle nitrit bl.a de neste dagene for å se at det har fungert.



Det var lurt.. Da får det jo gogjort seg i shiten
passer godt på og måle vann for nitritt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap