Lek i stede for jaging (kampfisk)

jeg prøver å få kampfisken min til å få barn. har hatt kampfisk hannen for seg selv en god stund og han har lagt skomreir. så jeg puttet oppi ett par damer i dag men hannen bare jager dem. er det noe som kan påvirke dem til lek?
Først av alt, er hunnene klare for lek?

Så vil jeg nevne at kampfiskenes lek kan være ganske tøff, og det kan gå utover finner hos både hunnen og hannen. Hvis hunnene dine er i lekshumør, så kan det hende de "flørter" (sloss) litt før de kommer i gang med leken, men da må du selvfølgelig følge med så ikke hunnen eller hannen får nok og blir drept.
Som nevnt over må hunnene være klare for lek. De blir klare ved å fores godt opp med næringsrik mat (ikke noe pellets eller flakfor, men frossen og levendefor, og dette gjelder også hannen siden han tar seg av yngelen etter lek) og ved å holdes for seg selv et par uker før oppdrettsforsøk.

Hunner som holdes i kar med andre hunner blir nemlig så vant til å ha andre fisker rundt seg at de ikke reagerer på hannen.

Når hun puttes i hannens kar burde hun være i en gjennomsiktig beholder til å begynne med, slik at de kan se hverandre. Når hun får vertikale striper (gjelder ikke veldig lyse fisker) og står med hodet ned, er hun klar og kan slippes oppi til hannen.

Deretter kan det som nevnt gå hardt for seg og det kan ta opptil flere dager før det blir noe av det.

Dersom hannen kun jager hunnen rundt og rundt burde de skilles, men dersom hannen viser seg for hunnen og prøver å lokke henne til redet er det helt normalt.

Ingen grunn til å bruke mer enn en hunn om gangen heller, siden hunnen som ikke leker ofte spiser eggene.
Tusen takk for svar! skal prøve på det^^
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap