Labidochromis caeruleus - golden

Har så lyst på noen små Golden unger, men nå har jeg venta lenge( kunne hatt noen flere doser med tolmodighet).

Hva kan jeg gjøre? Hannen er visst villig nok, det er huene som lager krøll i systemet.

Hva kan være galt, er det noe mere jeg må gjøre, bortsett fra et kaldt vann bytte, som visst lettere får dem i lek.
Hei.
Vel, det var ikke mye info å hente i profilen din

For at hunner vil leke kommer an på flere ting:

Er de gammel nok?
Hvor lenge har de gått i akvariet?
Er akvariet stort nok?
Vil de godkjenne gropen/hulen som hannen har ordnet?
Hvilke andre fisk går sammen med dem? Blir hunnene stresset pga andre arter som er for aggressive så vil de ikke leke.

Et tips er å hoppe over mating en dag eller tre, og så ta et delvann-skifte.
For mye mat gjør at de blir mat-fokusert i stedet for å tenke på lek.
Har du muligheten til å legge inn et bilde av akvariet, f.eks i profilen din?
Hallo der.

Nei det er ikke mye info fra meg, har bilder på kamera må bare få en av guttene mine til å få di inn på dataen.

Jeg har 2 hongi, hannen av dem er etter goldenene mine, men ikke så veldig. Ellers så har jeg Tiger (barbra?) og fantom tetra.

Akvarie juwel er 110 l og jeg har 1 hann og 3 huer av golden, har hatt 2 av dem i ell halvt år, di andre 2 har kommet etterpå.

Innredning i karet er Fin sand , planter, et slott som det altid blir gravd grop i ,
ei hule av skifer som også blir brukt til grop plass og noen glatte runde steiner i det ene hjørnet. Det var det.

Lurte på om jeg skulle ta di i et kar for seg selv, men da må jeg ta 2 acare ned og di opp. I det karet er det ikke sand i bunnen, bare små steiner (runde, ikke skarpe kanter). Så vet ikke om det hadde vært bedre eller om di må ha sand i bunnen.. Så her var litt mere info.
Hei igjen.
Jeg kan ikke si eksakt hvorfor dine Golden ikke leker, men kan komme med noen antagelser.
- Et akvarium på 110 liter kan være for lite for to arter malawi. Det kan bli for mye stress ved lekshule (-ne) da territoriene blir for nære hverandre, eller de vil slåss om samme grop. Golden-hunnene vil kanskje ha et sted lenger bort fra Hongien (?). 250 liter blir ofte anbefalt som et minimum hvis man skal ha flere arter sammen.

- Jeg vet ikke hvordan Tigerbarber og Fantomtetra påvirker malawi-ciklidene, men en "regel" er at i malawi-kar skal det kun gå malawi-fisk. Både pga vannverdier (høy PH og GH) og pga annet kropps-språk.

- Sand er viktig for malawiene. Både for matsøking og trivsel. En hanne som har mye sand å hive ut av "hula" si vil stortrives med det og samtidig imponere damene sine (er mitt inntrykk).

- Ei grop i steinrøys, med "tak" over er den mest populære leksplassen for mine Golden: Tre steiner satt dypt i sanden med litt avstand (på bunnplaten), og en flatere stein oppå. Her graver hannen dypt ned i sanden og hiver det ut i store dunger. Her står hannen og lokker på damene, men må samtidig forsvare "eiendommen" mot andre malawi-hanner.
Når hunnene er modne for lek er de inne og inspiserer nøye og godkjenner verket, ser det ut som.

- Du kan kanskje legge inn mere steiner også? Såpass store at de voksne kan svømme under og mellom dem. Det er sånn Golden og Hongi vil ha det.

Håper du fikk litt hjelp her

Kan jo legge ved et bilde av yndlingshula:

[External Image]
Takk skal du ha, ja di sloss litt om samme grop golden og hongien så det er kansje der problemet ligger.

Karet er for lite har jeg lest, men har ikke plass til større, å golden er så fine, måtte bare ha di.

Men da får jeg tenke på hva jeg skal gjøre.

Kansje ta hongiene opp i det andre karet sammen med blå acara, men der er det bare stein bunn. I det tredje karet har jeg ca 150 acara yngel å i det er det sand bunn, flytte di over i det andre. Huff her sitter jeg å tenker . ja ja Takk for hjelpa....

Hvor titt får du unger på dine golden ?
De tygger med noen ukers mellomrom, men jeg kan ikke ta vare på all yngelen. Har de først begynte så blir det ofte. Øving gjør mester, men jeg har ikke plass/mulighet til å ta vare på all yngelen.

En ting du kan prøve er å ha en steininnredning med hule i hver ende av akvariet, så det blir maks avstand imellom. Kan hende de vil godta det.
Lykke til
Takk for tipset, det skal jeg prøve ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap