Hjelp...ancistrus kluss...

Jeg fikk litt sjokk ista. Så en klase med 7 ancistrus egg som lå på siden av en hule i stuekaret. Har vert en hanne (oppdrettsvariant) Og en hunn (L-309) som har holdt seg der...! Vet de kan krysse seg.

Eggene lå 2 huler på bortsiden av den hulen som hanne ligger å vifter i (hulene ligger nesten rett ved siden av hverandre)! Og i hulen hans er det bare ett egg tror jeg. Er ikke mange ihvertfall!

Har en hanne til. Han har hatt kull før med den ene av de to andre hunnene jeg har. De er også oppdrettsvarianter. Men disse 3 andre ancistrusene er i andre enden av karet. Så tror ikke det er dem som har lakt egg. Og 309 hunnen ligger i hulen ved sidend av hannen som vifter.

Jeg har tatt eggeklasen oppi en hov, som jeg hang ved utløpet av pumpen og der har jeg også luftestein! Holder det? Eller burde jeg prøve å få dem inn i hulen igjen?
Eggene er befruktet. Ser at det begynner å bli wigglers inni dem. Tipper de er et par dager gamle!
Hannen er helt fersk på dette.

Begge hannene er 5 år. Har fått dem av ei venninne. Men er ikke sikker på at det er vanlig oppdrettsvariant. Synes de har for skarpe og små prikker på hodet og halve kroppen bakover. Samt at de har samme munnen som L-309. Bredere underleppe. Men de er like store som oppdrettsvarianten. Og de har solide antenner/barter...

Dette ble mye.

Men kan det være hoa som har lakt dem på utsiden av hula? Siden de ligger i klase. Eller har hannen dyttet dem ut og flyttet dem 30cm bortenfor hulen sin??

Og er det sannsynlig at det er 309 hoa som har lakt egg?
Da jeg hadde kull med den andre hannen og den andre hoa så var det nermere 100 egg! Mot nå så er det max 10 egg...de andre kan kanksje være spist opp av de andre beboerne?
Kult
la dem kleke å se vordan avkome blir ta vertfal vare på dem :P

hanen duter dem ut. det jør ferske ansistriuser
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap