Oppdrett på apistogramma panduro

Hei.
Har nå fått tak i 2 hunner til min enslige Panduro. Hannen er 3 ganger så stor som hunnene men får se om det går.
Har i dag lagt ned fin grus og noen eikeblader for endring av vannkvalitetet.

Hvor mye eikeblader bør man ha i et 80 liter for å få endret på vann verdiene?

Hvor mange egg og hvor lang tid tar det før yngelen klekkes ?

Vil de andre fiskene slite med endringene av vann verdiene ?
Har Black molly, kardinal, Odessa barber, Titeia og noen Corydoras.

Hei Frank

Flere av fiskene dine slet nok dessverre allerede før du hadde oppi to panduro hunner.

Black molly: vil ha hardt vann.
Kardinal (satser på at det er kardinaltetra det er snakk om?): trives i surt vann, vil antakelig forsyne seg grovt av yngel. Er allikevel den fisken som kanskje er "best" egnet til samliv med panduroene dine.
Odessa barber: vil ha langt kaldere vann enn panduro og noen av de andre, max 22 grader står det i basen.
Titteya barbe: kan muligens gå, men antar at det kan bli voldsomme konfrontasjoner. Det står noe om at de også kan være territorielle.
Corydoras: Anbefales aldri som samboere til apistoer da de kan få hakket ut øynene av disse siden coryer ikke har noe konsept om territorier.

Karet ditt virker for lite til bare å holde en trio med apistoer i utgangspunktet, og litt avhengig av antallet av de forskjellige artene du har var vel karet ditt fullt fra før?
Tror både du og fiskene blir mer fornøyd om du leser litt i fiskebasen før du handler inn mer fisk.

Antallet eikeblader for ph senking vil variere og det må du uansett måle med dråpetest (ikke strips) for å finne ut hva som passer for deg.

Antallet egg hunnen legger vil øke ettersom hun vokser, fra først noen få og så flere for hver egglegging.

ps: utrolig flott fisk, håper det ordner seg hilsen Ola

Takker ola.
Takker for svar.
Kan ikke se at mine fisker har slitt, nei.

Men det blir spennende å se hvordan det går fremover.
Skal ta en vann prøve om noen dager.

Det hender man får tak i noen fisk som ikke er planlagt, men likevel står på en ønskeliste.

Frank
http://www.tonning.info/akvakarai45/Startside.html
Har du grus i akvariet? Ikke sand...? Med de fiskene du har valgt, må du nesten ha sand. Det nytter ikke med "fin" grus. Grus er grus. Det bør absolutt være sand i karet når man holder Apistogramma og Corydoras.

Tør jeg spørre hvorfor du velger en så håpløs fremgangsmåte? Du prøver jo å legge til rette for lek og egglegging i et kar proppfullt av kannibaler? Alle fisk spiser yngel og egg. HVIS Panduroene dine skulle legge egg, varer det ikke lenge før de er spist.

Man driver ikke oppdrettsforsøk i et selskapskar stappet med sultne munner. Det er dømt til å mislykkes.

Skal du forsøke deg på oppdrett, er mitt råd å anskaffe et eget leks-kar til de fiskene du ønsker å prøve det på. Vær obs på at hannen hos A. panduro kan finne på å grisebanke "kona" hvis hun ikke er leggleggings-villig når han er det! Så pass nøye på dem om du setter dem i et eget lekskar, og vær forberedt på å gripe inn og skille dem hvis han går løs på henne.
Sett aldri to hunner i lag med en hann (ikke med mindre akvariet er temmelig stort). Den hunnen som "blir til overs" når hannen har dannet par med en av dem, vil sannsynligvis få juling fordi hun anses som en trussel for paret (og deres eventuelle egg/yngel).
Det trengs altså massevis av gjemmesteder, mangroverøtter som danner huler og et pent lag eikeløv på bunnen, og meget godt beplantet.
Jeg har dretta A.Panduro mange ganger, og de forholdene du legger til rette er desverre ikke ideelle.

80l med en hann + to huer alene er i utgangspunktet dømt til å mislykkes. A.Panduro er en av de apistogramma artene som trenger størst plass å boltre seg på, og da bunnareal. Jeg vil faktisk anbefale et par i minimum 100l og oppover, og jeg vet at Tom C her på forumet som er det nermeste vi kommer til ekspert å regne på apistogramma, anbefaler rundt 180l. Jeg har dretta dem i en 112l og i en 240l.

Så til resten, disse bør ha sand og av den enkle grunnen at dem er nesten " jordspisere", som betyr at dem tar en munnfull sand i munnen og filtrerer dette over gjellene etter snadder. Dette funker dårlig med grus.

Eikebladene vil ikke ha så mye effekt, og skal du ha lett surt vann for apistogrammaene dine på rundt Ph 6.5 så anbefaler jeg deg å bruke eikebarkekstrakt. Da er det lett å dosere riktig i bøtta ved vannbytter.

Så til fiskene:

Black Molly og apistogramma funker ikke sammen, av den enkle grunn som noen over her sa, at de trenger forskjellige vannverdier. Apistoene under Ph 7 og Mollyene over. Vil anbefale å selge dem eller ordne deg et nytt kar til dem.

Kardinaler går greit, og skulle du få yngel på apistoene dine så kan nok noen bli spist av tetraene, men jeg tviler dem kommer så veldig nær ynglene. A. Panduro er en veldig flink yngel passer samt meget hissig og kommer til å kjeppjage tetraene ut av karet :P

Corydoras og Apistogrammaer passer også desverre veldig dårlig sammen, og jeg kan love deg at coryene sammen med Panduroene i en 80l kommer til å gå galt. Coryene kommer til å bli plaget konstant, og vil kunne miste øyer/ bli drept. Dette er for at coryene ikke vet hva territorie er, noe Panduroene har og de vil sette av hele karet til sitt område. Jeg har selv forsøkt dette, og coryene måtte lide for dette. Vil anbefale å selge dem eller ordne deg et nytt kar til dem.

Barbene ville jeg også kvitta meg med hvis du vil ha lek på apistogrammaene. Disse passer heller ikke inn i et sør-amerikansk biotop for dem er skjeive i øya

Om du skulle være så heldig å få dem til å leke og legge egg, så fins det ingen fasitt på hvor mange egg hua legger i hula. Alt kommer ann på vannkvalitet, tilgang på mat, størrelsen på inngangen til hula etc. Fra eggene blir lagt til hua kommer ut med ynglene så pleier det hos meg å ta fra 7-10 dager.

Så her har du iallefall fått mye info, også er det helt opp til deg hva du vil gjøre. Spør gjerne om det er noe mere du lurer på.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap