Gravide fisker samt parringsritualer, hva bør jeg gjøre?

Hei, har noen spørsmål angående noen fisker.
1) Har en sverdrager/ platy miks hunn som har blitt utrolig rund om magen og mistenker sterkt at den spinkle hannen endelig har gjort nytte for seg, så dermed lurer jeg på. Hvor lenge går de gravide? Hva bør jeg gjøre for at det skal bli best mulig for henne og de muligens nye små? Er det noe annet jeg kan se etter for å få en 100% bekreftesle på at det er nye i vente ( som f.eks. en liten svart voksene flekk i buken som hos Guppyer)?

2) Har tre Parktbarber. Og forleden begynte to av dem ( den minste og den største) å utføre en underlig dans eller leg som gikk ut på å bite hverandre i siden og går rundt i ring. De var begge med på det og det så ikke ut som at den ene ble jaget heller. Så spørsmålet er, er dette en parringsrituale? Hva vill i såfall skje videre? og hvordan kan man se forskjell på hunn og hann?Håper noen kan svare meg på det.

det var det jeg lurte på, håper noen har noe smart og si som kan hjelpe meg . Hilsen en forventningsfull Akvarist
jeg kan svare deg på punkt nr.1.
det er stort sett bare en ting man kan se på, for å finne ut om en levendeføder er gravid. det er nemlig det du sa, den sorte flekken som er bak magen til fisken. jeg har noen black molly, og som du kansje sjønner så er de helt svarte, og da må jeg bare følge med på at magen deres vokser. en levendeføder går gravid mellom 4-10uker. dette varierer veldig etter hvor bra de har det. noe du som eier kan gjøre er å sette inn flere planter, slik at hunnen kan gjemme seg når føselen starter, og slik at ungere kan gjemme seg. jo flere planter du har, jo flere overlever. noe mye mer enn det kan jeg ikke hjelpe deg med, men det er mange her som vet masse om fisk.

håper jeg var til hjelp med punkt 1 i det minste.
praktbarber. der er det fargeforskjell med gyldne hunner og nesten røde hanner, så der ser du fort forskjellen.
Dette er leksrituale, og de sprer egg ut over bunnen. Eggspredere speser mer enn gjerne egne egg, så det blir heller sjelden egg i selskapsakvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap