X-ray tetra- pristella maxillaris spørsmål om lek og oppdrett
Hei folkens
Karet mitt på 110 liter er under innkjøring på 4. uke, fiskeløs inntil for 4 dager siden da jeg satte inn 5 pristella tetra som er hardfør og passet fint med de vannverdier jeg forsøker å få til.
Akkurat nå er de:
pH 7
GH 3
KH 6
Målt med tetra sin dråpetester.
Temp 27
Ut av de 5 jeg har ser det ut som 2 av de er hunner( litt rundere og en smule større enn de andre) i hvertfall så holder den ene seg noe unna og virker litt søkende.
Det får meg til å lure på om den er drektig.
Hvis den er, hva kan JEG gjøre for å hjelpe litt på vei?
Det lite som står om oppdrett på Pristella her på forum'et sier at de leker på myggnetting?!? What??
Hva betyr det?
Noen som har erfaring med det?
Karet mitt på 110 liter er under innkjøring på 4. uke, fiskeløs inntil for 4 dager siden da jeg satte inn 5 pristella tetra som er hardfør og passet fint med de vannverdier jeg forsøker å få til.
Akkurat nå er de:
pH 7
GH 3
KH 6
Målt med tetra sin dråpetester.
Temp 27
Ut av de 5 jeg har ser det ut som 2 av de er hunner( litt rundere og en smule større enn de andre) i hvertfall så holder den ene seg noe unna og virker litt søkende.
Det får meg til å lure på om den er drektig.
Hvis den er, hva kan JEG gjøre for å hjelpe litt på vei?
Det lite som står om oppdrett på Pristella her på forum'et sier at de leker på myggnetting?!? What??
Hva betyr det?
Noen som har erfaring med det?
Postet 11.04.10 kl 14:45
Postet 11.04.10 kl 15:15
Postet 11.04.10 kl 22:28
Når vi snakker oppdrett av f.eks tetra-arter - bruker vi som oftest egne oppsatte lekskar der vi setter inn fiskene kun med den hensikten å formere de. Da er det lettere å legge forholdene til rette for størst mulig overlevelse av yngelen. Vi driver da aktivt "oppdrett" - en avart av hobbyen som fort kan bli intens når man får dilla!
I et vanlig selskapskar skal det i grunnen mye til at yngel overlever og vokser opp av rognspredere - det er rett og slett for mange "fiender" - men for all del - undere skjer stadigvekk selv i hverdagen så det er bare å krysse fingrene.
I et vanlig selskapskar skal det i grunnen mye til at yngel overlever og vokser opp av rognspredere - det er rett og slett for mange "fiender" - men for all del - undere skjer stadigvekk selv i hverdagen så det er bare å krysse fingrene.
Postet 11.04.10 kl 22:36
Postet 11.04.10 kl 23:44
Klypenntil for 4 dager siden da jeg satte inn 5 pristella tetra som er hardfør og passet fint... ....Ut av de 5 jeg har ser det ut som 2 av de er hunner( litt rundere og en smule større enn de andre) i hvertfall så holder den ene seg noe unna og virker litt søkende. Det får meg til å lure på om den er drektig.
En tetra er egglegger og er derfor aldri drektige eller gravide. For å være drektig må man bære levende foster i buken. Og det gjør ikke fiskearter som legger egg. Befruktningen skjer jo utenfor kroppen etter at eggene har forlatt hunnens kropp. En tidligere tråd med litt om blomster og bier og eggleggende fisk...
Denne tråden på NA heter Oppdrett Danio, og den burde du lese. Fremgangsmetodene er de samme for alle små eggleggende stimfisk (som tetraer også er). Les den og se om dette kanskje er noe for deg Oppdrett er gøy, men det krever arbeid og du må ha et yngel-kar.
Postet 12.04.10 kl 13:35
Endret: 12.04.10 kl 13:39
mona oEn tetra er egglegger og er derfor aldri drektige eller gravide. For å være drektig må man bære levende foster i buken. Og det gjør ikke fiskearter som legger egg. Befruktningen skjer jo utenfor kroppen etter at eggene har forlatt hunnens kropp. En tidligere tråd med [URLBLOCK1]... :)
He he jo da, jeg ser den Men da blir vel hele akvariet drektig når eggene er befruktet:0 .
Takk for lenken Mona, det hadde nok tatt en god stund for meg å finne den.
Postet 13.04.10 kl 01:14