Ancistrus oppdrett.

Hei på dere. Jeg har et meget aktivt lekspar av ancistrus sp. De har lagt egg i en hule i ei rot alle ganger. men så kjøpte jeg skiferhulene her på nettet og da skiftet de hule samme dag og la nye egg. Denne gangen er det utrolig mye mer yngel i hulen enn det har hvert før.
Har etablert et annet akvarie på 60 l som jeg flytter yngelen til. Dette har jeg gjort når de har forlatt hulen.(så de ikke blir spist) Men det jeg lurer på er om jeg kan løfte ut hulen(den er jo vanntett) og ta den over i 60l?
Yngelen klekket for 1 uke siden så det er ikke lenge før hannen forllater dem. Vil det gjøre noe skade på hannen om jeg flytter dem nå. Blir jo nesten som og jage ham bort. Har en annen hule i 60 l som jeg flytter over så han fremdeles har en hule. Vannkvaliteten er identisk i begge kar det samme med temperatur.

Ønsker ikke at hannen skal miste intressen hvis jeg fjerner yngelen noen dager før han slipper dem. men det er kanskje noen her som har erfaringer med dette.
Bare la den ligge!
yngel er svært sjøre for tempraturforandring i vannet!
GM
Har etablert et annet akvarie på 60 l som jeg flytter yngelen til. Dette har jeg gjort når de har forlatt hulen.(så de ikke blir spist) Men det jeg lurer på er om jeg kan løfte ut hulen(den er jo vanntett) og ta den over i 60l? Yngelen klekket for 1 uke siden så det er ikke lenge før hannen forllater dem. Vil det gjøre noe skade på hannen om jeg flytter dem nå. Blir jo nesten som og jage ham bort. Har en annen hule i 60 l som jeg flytter over så han fremdeles har en hule. Vannkvaliteten er identisk i begge kar det samme med temperatur. Ønsker ikke at hannen skal miste intressen hvis jeg fjerner yngelen noen dager før han slipper dem. men det er kanskje noen her som har erfaringer med dette.



Dette er hva jeg gjør også, flytter hele hula over i yngelkaret og så tar ut hannen når han er å få tak i. Dette er helt problemløst. Men om du kun har ancistrus i hovedkaret er det liten sannsynlighet at yngelen blir spist. Men regner med at du har annen fisk på måten du ordlegger deg.

Hannen vil ikke miste intressen slik du antar, men vil fortsette i sitt vanlige tempo med egg legging. Ønsker deg lykke til med yngelen

Bildene er fra noen av mine ancistrus og oppdrett

LOFFA
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap