C.trilineatus egg. what to do?

Etter å ha sovet 5 timer etter jobb oppdaget jeg 3 egg i akvariumet. Etter å ha tittet litt mer fant jeg faktisk 21 egg. Siden jeg nettopp har fått meg mangler jeg mye utstyr. Jeg har "reddet" eggene over i en fødekasse. Fødekassen har jeg satt så nærme som mulig pumpeutblåset så det skal få så mye gjennomstrømning som mulig.

Jeg har altså ingen 2l boks med is liggende og ingen luftestein eller noe. Vil det være mulighet for at eggene klekkes eller vil alle bare mugne bort?

Det er ett 325l med 2x Fluval 4 pumper som går i hvert sitt hjørne.
Du skriver "fødekasse", men er det et slikt firkantet nett du mener?
Det kan gå bra å klekke de der, og yngelen kan være i nettet en stund. Men du må ha fôr de vil spise. Knust flakfôr er altfor næringsfattig for små Corydorasyngel i vekst, så det anbefaler jeg ikke. De vokser knapt i det hele tatt på den kosten. Ikke sikkert de er villige til å ta det heller.
Anbefaler enten mikroorm eller levende, nyklekt artemia. Hvordan du går frem (begge to) finner du i denne tråden med bilder og forklaringer :)
Hvis du med "fødekasse" derimot mener en slik plastboks med riller i sidene, vil yngelen forsvinne ut i akvariet med en gang de klekker eller så fort plommesekken er brukt opp (det tar to dager). De er knøttsmå som nyklekte og forsvinner lett ut av f.eks. en håv også.

Nettet i slike fødenett er imidlertid mer finmasket enn mange håver er, så der kommer de seg stort sett ikke ut.

Du har noen dager på deg til å skaffe det du trenger. De klekker etter 4-5 dager. Stikk innom en zoobutikk og kjøp et slikt plast-kar. Dette er noe de selger i de fleste zoobutikker. Det bør være på minst 10 liter og du bør ha to å bytte på. Jeg bruker sånne plast-kar som de i linken til Corydoras-oppdrettet mitt.
Du kan lese en artikkel jeg skrev om C. adolfoi oppdrett her, men metoden kan selvsagt brukes til alle Corydoras.

Har du luftpumpe og luftestein?
Med fødekasse mener jeg en sånn kasse med riller på sidene ja. Jeg puttet dem oppi der fordi jeg har noen sommerfugl ciklider i samme kar som kan finne på å spise eggene. Er redd for at de ikke er nok strøm som går over eggene og at de skal mugne.'

Det blir for seint for meg å begynne med noe levende artemia nå så jeg får kjøpe meg avskallet egg? Jeg stikker også å kjøper meg 2 bokser på en akvariebutikk + luftpumpe og luftestein imårra da, så flyttes alt over ditt.

Tusen takk for svaret Mona

Da får vi krysse fingrene for at yngelen godtar "dødt fôr" som føde
Dersom de begynner å falle fra i hopetall etter tre dager, så sulter de ihjel og tar ikke maten du gir. Men det er enkelt å se om de spiser det, pga de avskallede artemiaeggene har samme farge som levende artemia; klart oransje. Magene på yngelen blir små runde oransje knappenålshoder
Avskallede artemiaegg må bløtes godt før du bruker det, for siden det er frysetørket, så flyter det som kork. Det synker ikke av seg selv.

Det viktigste å huske på ved oppdrett av Corydoras yngel; stabile vannverdier mht renhet og temperatur. 100% Vannskift hver dag, bytt kar også samtidig, for å unngå farlig bakteriebelegg på bunnen. Sett det nye, rene karet klart med vann i dagen før det skal brukes, så det står og rom-tempererer seg og får akkurat samme temperatur som karet yngelen er i.
De er veldig skjøre overfor endringer i temperatur, så vær nøye på det. Fryktelig leit når folk tar et vannbytte uten å tenke på temperaturen engang og så finner de alle ynglene døde noen timer etterpå
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap