De siste dagene har samtlige begynt å lekt, trenger litt tips!

Heisann!

De siste 3 dagene har det skjedd endel her.

ancistrusene mine i lekskaret har egg.
corydoras aeneus, silver stripe eller hva de heter leker å legger egg som bare det. Kampfisken min har begynt på et stort skumrede i karet sitt.

Jeg har samlet inn eggene fra aeneusene, de var myke, la de i en fødekasse med en brusestein. Noe mer jeg trenger gjøre`? ser ingen hvite egg ennå så ser bra ut, men kan ikke noe om det her.

ang kampfisken, går i en 12 liter med en frue, de suser rundt uten at jeg ser de krangle noe særlig, han har laget ett stort skumrede i hjørnet han surrer på med. hva nå? bare vente til hun legger egg der evt?

Ser at ancistrus hannen har maaaasse egg i hula, men har kasta ut endel også, ista var han ikke i hula i heletatt, selvom den er full av egg.

vanlig? er han ikke klar ennå? kan han fortsatt klare dette?
Dersom Ancistrusen din er ung, eventuelt ikke har hatt kull før, er det nok normalt. De trenger ofte noen forsøk før det blir bra=)

Angående kampfisken så er det ikke stort mer å gjøre enn å gi god og næringsrik mat, og rent vann i følge mine erfaringer. Jeg tror ikke du vil få frem noe yngel i 12-literen med foreldrene i karet, mitt par mumsa i seg "smågodt" etter at yngelet var frisvømmende ihvertfall, og i mitt 60 literskar hadde yngelen mer plass å gjemme seg på. Det jeg gjorde var å fjerne paret, så fikk de små vokse opp i fred. Vær også obs på at hannen plutselig kan bli mer aggressiv mot hunnen dersom de får egg og yngel.
Uansett er ikke kampfisken vanskelig å få til dersom de først får egg og yngel=)

Corydorasen kan jeg ikke så mye om, men se på tråden til Mona O, der står det hva hun bruker å gjøre.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap