Hvor lenge går kirsebærreka med egg på magen?

De går i et kar med yngel opp til 1cm og en flekket pansermalle. Tror det er 8 kirsebærreker oppi, derav 3 med egg og den fjerde er gul i nakken. Kjøpte dem for en snau måned siden. Er alle eggene til rekene befruktet? Da har jeg vel hann også, for de var vel ikke med egg da jeg kjøpte dem? Kunne ikke se gul flekk i nakken da. Noe jeg må passe på?
Etter hva jeg har erfart pleier rekene å ha god treffsikkerhet med hensyn til befruktning av eggene ja. Du kan regne med mange rekeyngel hvis du har 3 hunner med egg.

Vanskelig å si om dine reker nylig hadde paret seg da du kjøpte dem, men siden du skriver at 3 av dem er med egg så har de enten gjort det, eller så har du en hann eller flere i gruppen. Hannene hos kirsebærreker er mere grårosa i fargen, ikke friskt røde som hunnene, og de er ofte litt slankere og mindre. Hunnene blir størst.

De går med eggene under buken i rundt fire uker.

Den gule flekken i nakken er noe alle kjønnsmodne hunn-kirsebærreker har. Det er i nakken de har "oppbevaringsplass" for ubefruktede egg. Når reka parer seg så forsvinner eggene fra nakken og dukker opp under buken, mellom bena på reken. Der henger de i en samlet klase i en fire-ukers tid, før de klekker. De nyklekte ynglene er fiks ferdige reker, men utrolig små. De er ikke alltid så lette å få øye på, hvis man ikke vet hva man skal se etter. De klarer seg selv og spiser alt de voksne gjør, noe eget stell er ikke nødvendig. Alger er de veldig glade i, den lysegrønne "plysj" typen.

Ganske morsomt å studere en reke-mor på vandring med eggklasen sin. Den henger der og dingler når hun går. Av og til stopper hun opp og med bakbena setter hun så i gang og koster eggene, "vasker" dem så de slenger frem og tilbake som bare det. Mange ganger når jeg har sett det, så har jeg tenkt "Nå må de vel ramle av!". Men neida, de har kontroll på det, og eggene blir sittende til de klekker.

Stressede hunnreker (som f.eks. under transport) som bærer egg under buken kan finne på å kaste eggene, eller hvis det er noe annet i veien.
Tusen takk for nyttig info. Nå har jeg 4 kirsebærreker med egg under magen.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap