Hva trenger jeg i lite kar for danio oppdrett?

Har lest "oppskrift" på oppdrett av sebrafisk, danio.
De skal være lette å få til, så det hadde vært moro å prøve.
Det er imidlertid en ting jeg lurer på:
Jeg rigger til et lite 20-liters kar med klinkekuler i.
Men hva skal jeg ha av filter/pumpe oppi?
Har titta på luftestein, og de er jo kjempebillige, men jeg skjønner ikke helt, steinen bobler vel ikke av seg selv? Hva kobles den til?
Eller finnes det noen andre små, rimelige pumper til sånne små kar?

Gjerne link til produkter som passer greit i et sånt lite kar. Har inntrykk av at ikke alle bruker noe i karet, men det må vel være tryggest?
Hvordan blir det med evt fare for nitritt og sånt når yngelen har klekket og vokser til? Regner med at det er lurt å bytte litt vann hver dag f.eks i et så lite kar.

Er helt blank på dette som dere skjønner, så blir glad for alle råd.
Sebrafiskene mine virker som de har blitt skikkelig voksne nå, og jeg mener å kunne anslå hvilke kjønn de er. Noen er smekre strømlinjeformet, andre ser ut til å ha passe rund mamma-mage. Kjempespennende å prøve å få frem noen.
Yngel er enda skjørere for dårlig vannkvalitet enn det voksne fisk er, og stryker med for det minste. Mange tror at "fordi de er yngel så trenger de ikke det som voksne gjør". Jeg forstår ikke helt den tankegangen, det er logisk for meg iallefall å skjønne at yngel, små og skjøre, tåler veldig lite.

Du må derfor sikte deg inn på å skaffe en luftpumpe og et luftdrevet svampfilter. Det er 100% yngelsikkert, kan ikke sette seg fast noe yngel i det. Men det må være innkjørt før du starter, så monter det i ditt vanlige akvarium og la det putre og gå der i noen uker før du setter i gang med yngelforsøk og oppdrett. Som sagt; yngel tåler lite, prikkfri vannkvalitet er et MUST!
Du må bytte litt vann hver dag selv om det er filter der, for de fleste overfôrer så små fisk, og dårlig vannkvalitet blir fort resultatet av råtnende matrester.
Det viktige med så små yngel er å passe på at det nye vannet er likt det gamle i temperatur og ph. Sett en bøtte vann klar dagen før du skal bruke det, sånn at det er romtemperert til samme temp. som yngelen har i yngelkaret sitt.
Bruk aldri vann fra varmtvannsberederen for å spe ut det kalde vannet med - kan inneholde metaller og bakterier, svært usunt miljø i bunnen av sånne varmtvannsberedere...!

Her er en liste ting du kan ha bruk for ved oppdrett av danio:
- Kjøp noen flyteplanter rimelig via rubrikk-annonsene her på AF, hvis du ikke allerede har fra før. Yngel liker å gjemme seg i slike, og de finner ofte små microorganismer å spise der (de lever ikke på det alene, selvsagt).

- Schego luftpumpe - driftssikker, stillegående kvalitetspumpe. Anbefaler den gjerne!

- Luftdrevet svampfilter (husk å innkjøre det på forhånd!) Kobles til luftpumpen via lang luftslange.

- Et plast-akvarium som dette f.eks.

- Nyklekte danioyngel er ørsmå, og tar i starten infusorier. Du kan prøve f.eks. denne ferdige fôrtypen for så små yngel. Brukes de aller første dagene. Du kan også prøve dette JBL fôret etterhvert.
Snart tar de annen føde, som levende nyklekt artemia.

Yngeltanken trenger ikke lys. Dagslys holder. Sett det på en benk eller noe der det får litt lys fra vinduet, så overlever flyteplantene på det.

Du sier du leste "oppskriften" på oppdrett av danio, og da regner jeg med at du har skjønt at plast-karet brukes som leks-kar for de voksne i en kort periode (1-2 dager), før de flyttes ut igjen og tilbake til sitt vanlige kar. Så endrer plast-karet seg fra leks-kar til yngel-kar forhåpentligvis
Dersom alt går som det skal vil det ligge egg på bunnen, som klekker i løpet av kort tid. Lys inn med lommelykt når det er kveld, lettere å skimte eventuelle egg da når det er mørkt ute.

Du trenger runde klinkekuler i et godt lag på bunnen, siden dette gjør at eggene fra danioene faller nedimellom kulene og ut av rekkevidde for dem. De spiser dem hvis de får sjansen!
Klinkekulene må fjernes (en etter en) når yngelen har klekket og svømt opp, ellers havner det mye matrester nedimellom kulene og forurenser vannet!

Renhold er alfa og omega når det kommer til oppdrett. Langt flere fisk og yngel dør av overfôring enn av sult - det er greit å huske
Slamsuging i yngelkaret er en tålmodighetsprøvelse, man må passe på å ikke få med yngelen i bøtta. Bruk derfor en tynn luftslange å slamsuge bunnen med, det er ikke så stort trykk og sug i den. Jeg bruker det til mine yngelkar. Kjøp med en ekstra meter luftslange til svampfilteret ditt, så har du litt til å bruke som slamsugerslange også.

Det var det jeg kom på i farten Det dukker vel opp noe mer. Var det noe som var uklart, forresten? Bare spør.

PS! Plast-karet jeg linket til har et lokk som er lett å ta av/på.
Bruk det - danio hopper! Ellers kan du finne tørrfisk på gulvet.
Det var en kjempefin innkjøpsliste. Takk! Og ikke akkurat avskrekkende priser heller.
Kommer nok til å spørre igjen når det er i hus hvordan pumpe og filter skal kobles og sånt. Med mindre bruksanvisninga er god. Jeg er helt nek på teknologi. Det går ikke an å kickstarte det lille filteret med guffe fra de innkjørte filterne jeg har?
Vil jo helst ha tryggest mulig miljø for knertene, så da var det som jeg tenkte best å ha filter og pumpe heller enn å droppe det som jeg fikk inntrykk av at noen gjorde.
Ikke minst har jeg jo da også utstyr så jeg kan bruke det lille karet som reke og sneglekar utenom yngelperiodene.
hei lilebror min fikk netopp sansnen for akvarium å stata med dise fiskene å joda nå var det egg nedi klinkekulene alle hunene var smel faite men nå er de likke tune som hanene...så det vi jør nå er at vi tarut alle fiskene(de vioksne og lar egga vere igjen og venter til de kleker..

ps.smart å ha javamose
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap