Mating av yngel

hei, jeg har fått yngel på Palettene mine, og dette er første gang jeg opplever yngel uten om guppy. hvordan skal jeg hjelpe de å overleve. de går i en Juel Lido 120. med masse planter en rot og foreldrene ingen andre fisker fårløpig( skal kjøpe en ancistrus når lommeboka sier ja)

dette karet er ganske høyt og er usikker på om yngelene får maten før foreldrene spiser maten.
Så lenge du mater normalt vil de aller fleste overleve - paletter er "litt" mer hardføre enn guppyer
Med andre ord - du behøver ikke å gjøre noe spesielt, det er andre fisker som er den største faren for palettyngel - og da helst på natta.
Dersom du har godt med planter, og gjerne en del mose, trenger du ikke å bekymre deg noe særlig. Ang. ancistrusen ville jeg nok tenkt meg om to ganger, da de gjerne gumler i seg Palettciklide-egg om natten. Ancistrus er nattaktiv, det er ikke Palettene.
Vel......vi andre som dretter dvergcichlider mater gjerne med nyklekket artemia 2 ganger om dagen fra første dagen yngelen er frittsvømmende, når vi ønsker at et visst antall friske og sunne yngel skal vokse opp.
Det er mulig at disse vil ta tørrforet du gir de voksne om du knuser det først, sjekk om magene deres vokser og glefsebevegelser hos yngelen. Det er viktig at de spiser det så det ikke blir liggende å forurense på bunnen. En alternativ serveringsmåte er å suge opp støvet i en pipette eller sprøyte og sprute det ned i karet så de kommer dit yngelen er.

Ellers er mikroorm et brukbart alternativ eller helst supplement til artemia. Svært billig og enkelt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2014
Reklame for plussmedlemskap