Oppdrett på corydoras aeneus 'silver strip' , trenger tips & råd :)

heisann folkens.

Jeg har fått corydoras aeneus gruppen min til å leke å synes det er utrolig moro. Jeg har aldri hatt oppdrett på denne før, kunn hatt oppdrett på 1 eggleggende fisk før (sebraciklide)

Jeg samlet inn masse egg fra 240 selskapakvariumet mitt, la de i en klekke boks å vips kom det en haug små corydoras ut!

Jeg er veldig usikker på maten de skal ha, jeg hadde tenkt å starte artemia klekking, Mona O hadde en super artikkel på dette. Må få satt igang så fort jeg for kjøpt inn utstyr osv.

Pr idag fôrer jeg de med Nevo fect og avskallet artemia, slik pulverform.
Ser ut som de klarer spise litt iallefall. Har bestilt JBL Nobilfluid.

Legger ut litt bilder jeg, nå er det 6-7 dager siden de klekte. 34 stk. 2 døde.

Jeg har de i en slik ikea boks (5liter), renser å skifter vann hver dag. 2 bokser jeg bytter på.

Klarer dere se på bilde om de har noe mat i magen? Ser de bra ut? ;p

Bilde er tatt 4-5 timer etter foring.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ikke så lett ta bilde av disse små gjennom ikea bokser :P

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Trond86
Pr idag fôrer jeg de med Nevo fect og avskallet artemia, slik pulverform. Ser ut som de klarer spise litt iallefall. Har bestilt JBL Nobilfluid.

JBL Nobilfluid er nok for smått for Corydoras-yngel som er flere dager gamle. Det kan gis kanskje det første døgnet etter at plommesekken er brukt opp, men så trenger de noe mere mat enn det. Syns egentlig det produktet egner seg best til spesielt knøttsmå yngel av arter som tetra og guramier, arter som ikke er store nok til å ta levende, nyklekt artemia den første tiden. Corydoras-yngel klarer det, og trenger derfor litt større føde enn det.

Corydoras aeneus er veldig enkel art å ha med å gjøre. Det faktum at de har blitt så mange dager gamle tyder på at de faktisk spiser det du gir. Et lite yngel dør veldig fort av sult, så frafallet ville vært stort nå om de ikke tok maten.

Trond86
Klarer dere se på bilde om de har noe mat i magen? Ser de bra ut? ;p

Jeg skulle til å si at det ser bra ut, men... på det ene bildet ligger det en død yngel opp-ned :p Så jeg vet sannelig ikke. En uheldig stakkar, kanskje.
Bildet i midten i ditt første innlegg, forresten.

Ser den ligger litt rart, men altså den svømte vidre med engang, den kom liksom inn fra siden å tok en flipp. den lever iallefall nå :P
2 døde fant jeg idag.

Jeg sliter litt med å holde stabil temp i de små boksene. Det varierer fra 18-21 grader pga tempen inne hos meg. Når jeg bytter boks er vannet akkurat samme temp i begge boksene, så det ikke skal bli noe temp sjokk.
har mistet noen i ny å ned, hm utrolig kjedelig. Sitter igjen med 22 stk nå.
Tror maten har endel å si her, så neste kull som måtte komme venter seg bedre fôr iallefall
Jeg ser ingen varmekolbe i boksen din som sørger for stabil temp. Jeg for min del klekker alle mine Corydoras og Aspidoras egg i noe høyere temp enn deg. 23-25 grader er hva jeg bruker, men det er opptil hver og enkelt å velge. 18 grader synes iallefall jeg er veldig lavt og har ikke så lav temp i noen av mine 14 kar, uannsett fisk. Ser heller ingen luftestein i boksen din og det bør du ha. Ønsker deg lykke til.

Oppdrett og hold av cory er kjempe gøy og mitt første oppdrett var også Aeneus. Begynte med det enkleste og har prøvd litt vanskligere typer igjennom tiden. Akkurat nå er favorittene Corydoras Metae og Aspidoras C125

Bildene er Metaene og C125 ene. Siste er av yngel til C125
se der ja, spennende!

Men du, mener du jeg burde ha varme og brusestein i boksene?
Eller var dette kunn i klekkeperioden, for da hadde jeg begge deler, for da var de i ett fødenett i hovedkaret.

Jeg har en luftpumpe med brusestein, burde jeg legge denne oppi til yngelen min nå mener du?

takk for tips
Hatt endel frafall gitt. ikke lett sånn første gangen. De som jeg finner døde har ikke noe i matsekken sin, jeg tilbyr kun avskallet artemia egg, er nok ikke alle som tar dette. Neste runde blir det andre saker!

Jeg har 7 stk igjen. Håper noen av disse vokser opp!!

Slenger med litt bilder. Trur denne cory'n begynner bli klar til ny eggleggings økt? :P ser stor ut.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg har 4 stk igjen. Falt fra endel, men tror dette har med temp og fôring å gjøre. Jeg er bedre rustet neste gang de legger egg!

Men hvor lang tid tar det ca mellom eggleggingen? Varierer veldig? ser flere av de er temmelig fulle av egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap