Tror ikke det er så godt å se forskjell på kjønnet på eplesnegle. Du må nesten se hvem av de som legger egg....
Et lite tips for å få de i gang med egglegging; kjøp spinatblader å for de med det. Ikke bruk sånn frossen ferdighakket spinat for det blir bare søl men hele spinatblader som du finner i salatdisken. Slipp et par stykker i akvariet, de synker etter en dag eller noe, sneglene elsker spinat. Når spinaten er borte så slipper du i noen nye. Spinatposene er ganske store, så hvis du ikke spiser masse salat selv så kan du bare fryse ned hele pakka å ta ut et blad eller to når det trengs.
Du trenger ikke å tappe ned så veldig mye for at sneglene skal få plass til å legge egg over vannflaten. 4-5 cm med glass over vannlinjen holder i massevis, jeg finner stadig eggklaser langs akvariekanten og jeg har ikke tappet ned noe men bare fylt akvariet opp til merket som indikerer maks fylledybde i akvariet (ikke sikkert du har dette merket da). Men, de må ha plass over vannkanten, eggene tåler ikke å være under overflaten da dør de fort.
Ser du har ganske mange snegler allerede. Hvis de legger egg kan det ganske fort bli for mange av de i akvariet, en eggklase gir veldig mange snegle unger og når de begynner å legge egg så blir det gjerne mange eggklaser også. Jeg kaster ca to eggklaser i uka bare for at ikke sneglene skal overta hele akvariet og jeg har bare 4 voksne snegler.......