Hull i corydoras-egg?
Har 10 corydoras aeneus, og lørdag morgen, altså for tre dager siden fant jeg ca 45 egg (antar i alle fall at det var corydoras-egg) på glasset helt øverst i karet (en 290-liter som de deler med 14 svarte fantomtetra og 2 sommerfuglciklider). Har hatt corydorasene siden januar og dette er såvidt jeg vet første gang de har lekt.
Det første bildet viser eggene lørdag morgen, helt hvite. Etter det har de blitt mer og mer gyldne, og planen var å kjøpe pumpe i morgen så jeg kunne ta ut eggene, men nå, ca fire timer etter jeg slukket lysene så jeg at eggene var blitt slik som på bilde to og tre...
De aller fleste ser tomme/ødelagte ut, mens noen enda er helt hvite - regner med at de også er ødelagte?
Hva har skjedd?! Ingen av fiskene har hittil rørt eggene, tror ikke de har sett de, rett og slett.
PS. Som sagt, dette er første gangen....
Det første bildet viser eggene lørdag morgen, helt hvite. Etter det har de blitt mer og mer gyldne, og planen var å kjøpe pumpe i morgen så jeg kunne ta ut eggene, men nå, ca fire timer etter jeg slukket lysene så jeg at eggene var blitt slik som på bilde to og tre...
De aller fleste ser tomme/ødelagte ut, mens noen enda er helt hvite - regner med at de også er ødelagte?
Hva har skjedd?! Ingen av fiskene har hittil rørt eggene, tror ikke de har sett de, rett og slett.
PS. Som sagt, dette er første gangen....
Postet 25.05.10 kl 02:04
Det ser mistenkelig ut som det bare er igjen eggflekker på bilde 3.
Dem er enten spist eller klekket.
Coryer tar gjerne eggene selv dersom du ikke plukker dem så snart du ser dem.
Men pass på at dem er nesten nylig lagt. for om dem ikke er klebrige så er det fare for at dem blir ødelagt om du prøver og flytte dem. Prøvde det selv en gang 3 dager etter dem ble lagt og det gikk dårlig. dem er ikke klebrige mer en noen timer etter legging.
Dem er enten spist eller klekket.
Coryer tar gjerne eggene selv dersom du ikke plukker dem så snart du ser dem.
Men pass på at dem er nesten nylig lagt. for om dem ikke er klebrige så er det fare for at dem blir ødelagt om du prøver og flytte dem. Prøvde det selv en gang 3 dager etter dem ble lagt og det gikk dårlig. dem er ikke klebrige mer en noen timer etter legging.
Postet 25.05.10 kl 09:12
Postet 25.05.10 kl 09:36
Endret: 25.05.10 kl 09:36
Er 25 grader i karet. Har ingen andre fisker enn sommerfuglciklidene og de svarte fantomtetraene, men er noen (mange) pestsnegler der som jeg fjerner fortløpende. Kan det være disse som evt har spist dem? Fiskene er sjeldent helt, helt øverst i karet, spesielt ikke helt inne ved glasset, men kan jo hende de oppdaget dem akkurat i går kveld..
Hadde jeg hatt en ekstra pumpe på lørdag hadde jeg fjernet eggene med en gang, men hadde ikke mulighet til å få tak i den dagen, og i går var jo butikkene stengt.
Kan eggene se slik ut når de er klekket, altså?
Nå er for øvrig alle "hullete". Er vel bare å fjerne dem da?
Hadde jeg hatt en ekstra pumpe på lørdag hadde jeg fjernet eggene med en gang, men hadde ikke mulighet til å få tak i den dagen, og i går var jo butikkene stengt.
Kan eggene se slik ut når de er klekket, altså?
Nå er for øvrig alle "hullete". Er vel bare å fjerne dem da?
Postet 25.05.10 kl 12:28
Endret: 25.05.10 kl 12:33
Ja, det du ser er bare rester av selve egghinnen (skallet). De ser klekte ut for meg på bildet. Restene du ser er bare å fjerne. Jeg bruker å gni det vekk med litt filtervatt i hånda, samtidig som jeg fjerner alger fra glasset.
Jeg tror kanskje de klekket fremfor å ha blitt spist. Corydoras-egg er relativt harde etter to til tre dager, og ikke det første en sommerfuglciklide ville spist. Når de er ferske derimot, er de myke og lukter åpenbart veldig appetittelig
Jeg tror kanskje de klekket fremfor å ha blitt spist. Corydoras-egg er relativt harde etter to til tre dager, og ikke det første en sommerfuglciklide ville spist. Når de er ferske derimot, er de myke og lukter åpenbart veldig appetittelig
Postet 25.05.10 kl 12:35
Endret: 25.05.10 kl 12:37
Oi, spennende!
Regner med det blir relativt vanskelig å finne yngel nå i starten i alle fall - men jeg holder øyne og ører åpne.. Kanskje noen klarer seg?
Litt skuffende at jeg ikke rakk å få dem ut, men på den andre siden er det jo nå tid til å få ordnet med ordentlig utstyr til en evt ny egglegging.
Regner med det blir relativt vanskelig å finne yngel nå i starten i alle fall - men jeg holder øyne og ører åpne.. Kanskje noen klarer seg?
Litt skuffende at jeg ikke rakk å få dem ut, men på den andre siden er det jo nå tid til å få ordnet med ordentlig utstyr til en evt ny egglegging.
Postet 25.05.10 kl 13:10
Beklager å komme med dårlig nytt, men.... Du skal ha et temmelig tett beplantet akvarium, virkelig tett, for at Corydoras-yngel skal klare seg i et kar med en gjeng glupske tetra og et par ciklider. Alle disse er frempå med en gang de ser noe smått som rører seg, så det er egentlig ikke så store sjanser for at noen overlever. Generelt er overlevelsesprosenten nær null for yngel i mange selskaps-kar.
Postet 25.05.10 kl 13:46
Postet 27.05.10 kl 23:53
Postet 28.05.10 kl 01:04