Platy

Har gravide Platyer .... lurer på når jeg kan ta de i en rugekasse? Kan jeg ha 2-3 fisk i en rugekasse om gangen ?
Hvor lenge går de gravid ? Blir de så stresset av å være i en rugekasse at de kan holde igjen? Har kuliål i karet ,vil de spise på yngelet ?

Hvis du har litt javamose og en del gjemmesteder så vil platyungene klare seg fint. Jeg har hørt at platyene kan bli stresset og abortere av å bli satt i rugekasse. De vil også mest sannsynlig ta khuliiyngelen (mulig at jeg missforstod), da de er kroniske til å glefse i seg sine egne yngel. Det er tilfeller av platyer som har spist yngelen sin med en gang de har kommet ut, før dem har rukket å nådd bunnen, eller svømt unna. Khuliiene vil ikke spise på ynglene.
takk for svar , vet du hvor lenge de går gravid også ?
Jeg er ikke helt sikker, men mener å huske at det er ca 5 uker.
fant det på nett ... der sto det 24-30 dager graviditet. :o)
Går fremdeles å venter på at de skal føde ... Hun som er størst har nå hatt svarte prikker bak på buken i en uke , har blitt litt roligere og gjemmer seg bort innimellom nå de siste dagene .... men fremdeles ingen yngel.
Fødse!!! hva nå ?
Nå ... I dag har hun ene platyen født ... MEN.. hun spiser de opp med en gang de har kommet ut. Klarte å redd 3 stk inn i en rugekasse.
Prøvde å ha henne oppe i rugekassen for å hindre henne i å spise de opp men det hjalp absolutt ikke.

Hva skal jeg gjøre når den neste vil føde i løpet av noen dager??
Finnes det noe annet som jeg kan bruke for å hindre henne i å spise opp alle ynglene ?
Sørge for at hun er mett på mat rett før hun føder.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap