Klarer kakadueciklide yngel seg selv?

har fått yngel på kakadueciklidene mine og nå er de fritt svømmende, men klarer disse og finne mat selv med hjelp fra moren eller må jeg ha noe tillegs for annet enn flakfor og røde mygglarver? de kom uta av hula enten i går efta eller i dagtidlig er ikke helt sikker siden jeg var borte fra 09.00 i går til 15.00 i dag.
De vil trenge tilleggsfor. En og annen vil muligens kunne vokse opp om du knuser flakforet til støv. Mygglarver regner jeg med er litt i største laget for de?
Om karet er stort og tett beplantet finner yngelen mye mat i karet de første per dagene. Yngelsikring av pumper er viktig, jeg bruker blåfilter rundt innsuget og her er det ofte yngel på beiting etter infusorier og andre mikroorganismer som fester seg.
Deretter trenger de mer og større mat. Levendefor anbefales da det gir en helt annen overlevelses og vekstrate.
Nyklekket artemia er best. Det går hurtig å starte opp produksjonen.
Ellers kan microorm anbefales da det er billig og enkelt. Er du heldig finner du noen som kan selge deg en stor høsteklar porsjon i nærheten.
Det finnes endel andre forkulturer også, men de tar ofte litt lenger tid enn et par dager å få klar til høsting.

Avskallet artemiaegg er også et godt og enkelt for, relativt dyrt dog. Jeg bløter mine i vann og sprøyter de ned i mosen så de ikke blir flytende rundt på toppen. Eller bløter de og vifter de rundt i vannet med en pensel når yngelen blir større eller jeg vil ha maten spredt utover et større område.
Død mat trigger ikke spisingen i nærheten av mat som rører på seg etter min mening.

Om de spiser vil du se at magen skifter form og farve. Yngelen på bildene har fått mikroorm som gir hvit farve, mens artemia gir rosa farve.
Om de spiser av tørrforet kan også denne farven vises.
Fiskene avbildet er yngel av Apistogramma wangenflecken og Apistogramma sp. masken

Lykke til hilsen Ola
Det beste å fòre disse med er nyklekket artemia evt mikro/bananmark. Ellers så kan avskallede artemia egg(skal ikke klekkes) også brukes. Frossen cyclops kan også brukes.

Mygglarver er alt for store for disse småtassene å få i seg.
tusen takk for utfyllende svar skal se om jeg ikke får taki en luftepumpe og artemia/ microormtil mandag eller tirsdag. akvariet de går i nå er 45l da jeg hadde problemer med at yngelen vart spist i 160l av neontetra. så får prøve og knuse litt flakfor frem til mandag, tirsdag og håpe det går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap