Kan jeg bruke et 20 liters kar som oppvekstkar?

Er et 20 liters kar for lite til å bruke som oppvekstkar for f.eks 5-10 ancistruser?

For å ikke bli spist av de andre fiskene mine, må de være ca 4 cm lange.

Vil de vokse dårlig tror dere?
Akkurat dette har jeg gjort selv. Jeg hadde i starten 60++ og så døde halvparten så det ble tilslutt 25++ ancistruser i 20 literen jeg bruker som oppvekstkarr.
Dem levde der den første++ mnd dem var fritt svømmende. dem ble født 23 april.

Min erfaring er at dem vokser saktere(dårligere) dersom plassen er såpass liten. Det har nok også med vannkvaliteten i det lille akvariet og gjøre også.
Di største er ikke 3 cm enda engang. Og di minste er bare 1,5cm. så når jeg fikk opp det største akvariet så satt jeg alle i hovedkarret mitt sammen med alt det andre jeg har der. Har masse med gjemmesteder der så regner med at det god del vil vokse opp.

ikke så lurt, med andre ord, da det blir for lite...
Veldig stor forskjell på om det er 5 og 10 yngel, særlig i en 20 Liter. 10 er dobbelt så mange som 5

Hvis jeg måtte velge mellom at de ble spist av andre eller la de bo litt trangt en stund, ville jeg helt klart valgt det siste. Et par røtter så de får gjemt seg litt, godt filter og veldig ofte vannbytte, og de blir fort 3 cm..... flytt de da

50-60 Liters kar er fine til oppdrett, ikke så dyre heller

grunnen til at jeg spurte om et 20-liters kar, var at en jeg kjenner selger et slikt. Og jeg så da for meg at det var lett å sette opp og pakke ned, samt lite å stue bort til neste gang det behøves.
Det kan også stå under storkarret.

Tenkte å bruke akvarievann fra storkarret, slik at vannverdiene ikke svinger så mye, og det da blir lettvindt å bytte vann ofte.

Med andre ord enkelt for meg...
Men fisken bør jo vokse også, er jo en fordel.

Er ikke for å drette de fisker jeg har som får yngel, men for fisk jeg kjøper som trenger å vokse litt mer før de kommer i storkarret hvor mr.bikir ikke sier neitakk til litt småsnacks på 2 cm...
Da har jeg kjøpt et 20-literskar som det går ancistrusyngel i (sp. oppdrettsvariant albino og L144)

Får se vekstkurven fremover
Kan jo legge ut noen bilder også

Pr i dag huser 20-literen 4 stk L144 på et par cm, samt ca 30 stk albino opprettsvarianter av lengde ør-små

Har planer om det samme selv! 20 liter, masse planter.. og endel yngel av både bunnfisk og annet..
Er naturlig nok ikke enkelt å kjøre i gang med bøttepumper i så små akvarier, men som et alternativ kan det fungere bra å fylle overflata med bioballer (mer eller mindre), gjerne i kombinasjon med noen flyteplaner.
Gjør ganske stor forskjell med tanke på det å holde nitritten i sjakk i små oppvekst-kar, der belastningen selvfølgelig kan bli relativt stor.

I de tilfellene jeg får lyst til å ta vare på litt yngel, så fyller jeg opp en av 30-40 literne - sprette opp en av de innkjørte bøttene jeg har stående - og tar bioballer derfra...

Legger ved et bilde.
-Nå er ikke akkurat det akvariet her overfylt med bioballer... men tar det med allikevel, som illustrasjon...
OME
Er naturlig nok ikke enkelt å kjøre i gang med bøttepumper i så små akvarier, men som et alternativ kan det fungere bra å fylle overflata med bioballer (mer eller mindre), gjerne i kombinasjon med noen flyteplaner. Gjør ganske stor forskjell med tanke på det å holde nitritten i sjakk i små oppvekst-kar, der belastningen selvfølgelig kan bli relativt stor. I de tilfellene [I]jeg[/I] får lyst til å ta vare på litt yngel, så fyller jeg opp en av 30-40 literne - sprette opp en av de innkjørte bøttene jeg har stående - og tar bioballer derfra... Legger ved et bilde. -Nå er ikke akkurat det akvariet her [I]overfylt[/I] med bioballer... men tar det med allikevel, som illustrasjon... :)


Jeg har skaffet meg et identisk Jebo 20 liter, slik at jeg kan fordele yngelen litt mer, for å unngå overbelastning av filter.

Men, kan du forklare hva du mener med bøttepumper og bioballer, aldri hørt om før
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap