I går skjedde det store, er dette bra nok? (bilder)

Heisann!

Plutselig fikk jeg se masse yngel i malawi karet mitt, og siden dette er første gang i hele mitt liv at jeg har fått yngel, ble jeg stressa og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre.

Men gjorde følgende; løp i kjellern og henta ett gammelt kar jeg hadde, gjorde rent dette, og fikk det opp. Satte dama's strømper rundt pumpa, kjøpte meg varmekolbe, og fylte opp med vann fra det store karet. Brukte hevert og sugde over de fleste yngelen. Er vel kanskje borti 100 stk tenker jeg. Vet ikke stort det lille karet kan være jeg, borti 20 liter kanskje ? Forer de en gang daglig med knuste flak, da stopper jeg også pumpa en times tid, så de får svømme fritt rundt og spise. Kjøpte ei plante, pluss to algeetere og.

Ofte må jeg bytte litt vann ? Idell temperatur ? Hva har jeg gjort rett/galt ? Hvor fort vokser de, og kan jeg bruke såpass lite kar en stund ?

Mange spørsmål, men setter utrolig pris på gode råd.

Hilsen nybakt pappa
Den filterpumpa du har i yngelkaret, er den innkjørt eller var det noe du satte i gang samtidig med akvariet?
Hvis den ikke er innkjørt blir det kjapt forgiftning, og yngel tåler ikke sånt i det hele tatt. Du må belage deg på store daglige vannbytter, men med vann som har samme temperatur og vannverdier (ph og gh er vel viktige siden det er malawi) som det gamle. Yngel tåler dårlig svingninger i vannverdiene, så vær nøye.

Yngel vokser dårlig på flakfôr. Hvilken art er dette yngel av? Herbivore eller omnivore ciklide?
Hei

Hva slags malawi har du?

Du bør nok fore litt oftere enn en gang for dagen, når det gjelder yngel. To, tre ganger er bra.

Hvilken pumpe satte du inn i yngelkaret. Er denne innkjørt? Hvis ikke, bør du bytte vann ganske ofte (en gang om dagen). Men du bør være obs på temperatur og vannverdier, slik at det ikke blir for store svingninger hver gang du bytter vann. Har du derimot en innkjørt pumpe, så holder det med et ukentlig vannbytte.

Ville holdt samme temperatur som i hovedkaret. Og ja, du kan bruke dette karet for yngelen en liten stund. De vokser vel kanskje en cm i mnd.




(Der var det jammen kommet et innlegg før mitt. Ser vi svarte ganske likt egentlig, jaja)
Tusen takk for kjappe og meget opplyslige svar fra dere begge! )

Dette er juwelciclider. Filteret er blirr brukt før, men er noen måneder siden nå. Byttet bare "vatten" som er inni, og startet den opp igjen. Så bør kanskje bytte vann en gang om dagen til å begynne med da? Er det snakk om 30-40%?
(I det store karet har jeg brukt å bytte 50% ca hver 10. dag siste to årene uten problemer)

Hva annet enn flakfor får de til å vokse fort da ?
Ser ikke ut til å være noen døde hittil, så overgangen har iallfall gått bra!

Hvordan er det å bare ta vann fra det store karet hver dag og opp i det lille da, så etterfyller jeg med rent vann i det store? Tenkte på at det blir minst svigninger i temp etc da..blir "gammelt" vann da men.. ?

Takk for hjelp så lenge, setter stoor pris på det!
Du kan måte dem med ett yngelfòr som heter liquifry eller nyklekte artemia-naupiler
Liquifry er for smått for disse. Det passer best for f.eks. eggleggende tetra-arter og lignende. Ciklideyngel som dette er store nok til å ta nyklekte artemia.

Hvordan du lager et artemiaklekkeri og hvordan det gjøres kan du lese om her i denne tråden:
Hvordan lage yngelfôr hjemme (se fra innlegg nr 13)

PS! Krever at du kjøper inn litt forskjellig.
Jeg syns det hørtes lurt ut å ta vann fra det store akvariumet, slik du sier.


Lykke til videre
du sa at den var juvel ciklide var det så?

vel deu jore en tabe med og ta dem ut.

det ødeleger lit av morsinstingt...

du kan mate dem med attemia.

og juvel ciklidene er sykt hisige tor ikke det hade blit spist en eneste yngel...
Jeg fikk aldri noe svar på hva jeg skulle gjøre med min juwelciklideyngel, så jeg fikk ikke tatt vare på noen.
Riktignok var foreldrene hissige mens det sto på, og de passet godt på yngelen sin så lenge det varte.
Jeg lurte på å ta de over i et lite kar, men var veldig usikker.
Enden på visa ble at en eller annen gang mens jeg var i tenkeboksen, slutta mor og far å passe på babyene sine, og siden har ingen sett dem før.
De andre ciklidene smøg seg rundt hula og siklet på yngelen, så det tok nok ikke lange tida før alle var spist når de slutta å passe på.
Mine foreldre passet på i kun 3 dager.
Det var leit at yngelen din ikke klarte seg grisejenta. Kanskje enda mer at du ikke fikk noe svar når du spurte.
Oppdrett av ciklider med yngelpleie er komplisert og det er ingen fasit.

Min personlige oppfatning er at all fisk som viser naturlig atferd skal få mulighet til å utøve den. Jeg mener at det er en fordel for foreldre og yngel å gå sammen. En av fordelene er at hunnen ikke bruker energi på å legge nye egg (noe som kan hemme veksten). En annen ting er at yngelpleie i seg selv er fascinerende å studere og tenk på hvor mange tusen års evolusjon det har tatt å komme dit og så skal det ende i ei 10 liters bøtte.
Yngelen lærer enkle kommandoer og forskjellige atferder av foreldrene. Jeg tror det er stimulerende for både yngelen og foreldrene. Plutselig må de begynne å tenke på gode gjemmeplasser for yngelen sin for natta eller grave ut en selv. Ciklideyngel oppvokst i en isboks blir sikkert vel så store og friske, men blir de like bra ciklider i neste generasjon?
Gode foreldre gjør mange oppgaver bedre enn akvaristen selv. som å ta bort ubefruktede egg og vifte oksygen på hvert enkelt egg. Mange arter leder yngelen til gode matkilder, noen tar yngelen i munnen og plasserer de der hun vil ha de.

Fisk som ikke har sin naturlige atferd i behold er for meg uintressant. Derimot trenger de ofte flere forsøk på å lykkes i foreldreskapet sitt. Noen ganger er de bare unge og uerfarne andre ganger er det miljøet som umuligjør drømmen om å se sine fisk harmoniske med en stor sverm yngel(de andre ciklidene smøg seg rundt hula).
Å få opp et kull til tre dagers frittsvømmere på første forsøk er ikke dårlig det av foreldrene. Hva foret du yngelen med i disse dagene, tiden stemmer overens med sulting av yngelen.
Det tar nok ikke lang tid før de begynner å leke igjen med godt stell, kanskje de trenger et eget kar eller noen av de andre sultne munnene trenger å flytte ut litt?

Lykke til hilsen Ola
Hjemme fra jobb og masse tips her ja, det er bra!

Disse ciclidene fikk yngel for ca 10 dager siden og i tillegg til forrigårs, da lot jeg de være i karet.. var vel sikkert 100-150 yngel da og, og så godt at "mor og far" passet GODT på, men etter 3-4 dager var de fleste borte likevel.
Og nå etter ti dager, var det igjen langt over hundre nye yngel svømmende i karet.. så de må da være produktive?!

Men har spart igjen endel yngel likevel da.. er nok en 30 stykker igjen i store karet som dem vokter over som dere ser. Hvem er hu og han av disse da ?

Det kan jeg sikkert lese meg frem til og men..
Ups!!

Kjøpte slik sak man limer på karet for å lese av temp, synes ikke den funka no særlig, så flytta over det fra det store karet. Ikke rart den teipen ikke klarte å vise temp, det var jo 35 grader i karet! Dumme meg satte karet heelt inntil kjøleskapet vettu, og det er godt og varmt utenpå..derfor varmen. Turte ikke bytte mer enn 10% vann i kveld med vann fra det andre karet..vente til tempen roer seg over natta så de ikke for sjokk. Skjøv det 30 cm unna nå, så får vi se...
Hvordan går det med yngelen din? Vårt kull nr to må ha blitt spytta i forgårs tror vi. De er nå i skjul innunder en plante, mens mamma og pappa passer på. Hva forer man sånne små med, da? Har prøvd med liquifry og flakfor tilpasset yngel, men de andre fiskene er jo så glupske, så jeg vet ikke om yngelen får noe. Kan jo være de sulta i hjel sist...
Jeg tror vel helst juvelciklidene dine har gjemt eggene for deg grisejenta, de utøver ikke munnruging meg bekjent. I motsetning til mange andre afrikanske ciklider.

Jeg bruker en stor sprøyte (uten nål) for å få plassert yngelforet der jeg vil ha det i karet. Når maten blir plassert innenfor reviret til foreldrene får ungene den da de andre fiskene vil bli stoppet fra å komme inn.
En kopp med litt vann og så blander jeg ut den formixen de skal ha oppi den og suger opp i sprøyta så er det bare å plassere det. Sprøyter er billig på apoteket.
Jeg har også mange moseballer og kar overgrodd med javamose som yngelen beiter på og her er det fint å plassere maten. Moseballer har den fordelen at de kan fiskes ut fra et annet kar og plasseres der dere ser foreldrene har yngelen.
Juvelciklider finnes i tilknyttning til kantvegetasjon i naturen og vil sette pris på tett beplantning uansett.

Levendefor er suverent best den første tiden. Det er allerede en flott tråd om yngelfor her inne om dere søker.
Noe yngel vil overleve på tørrmat, jeg bruker avskallede artemiaegg som jeg bruker som supplement om jeg klekker for lite levende artemia eller har lite mikroorm. Flakfor kan knuses til støv og suges opp som tidligere nevnt i sprøyte. Antar at "spesial flakfor" for yngel (ser av innholdet at det er mistenkelig likt voksenforet til høyere pris) kan brukes.
Liquifry har jeg aldri brukt.



Grisejenta
Hva forer man sånne små med, da? Har prøvd med liquifry og flakfor tilpasset yngel, men de andre fiskene er jo så glupske, så jeg vet ikke om yngelen får noe. Kan jo være de sulta i hjel sist...


Det er vel en av grunnene til at oppdrettsforsøk i selskapskar som oftest ikke er så vellykket. Eget yngelkar er det beste.
ohr
Jeg tror vel helst juvelciklidene dine har gjemt eggene for deg grisejenta, de utøver ikke munnruging meg bekjent. I motsetning til mange andre afrikanske ciklider.

Der kan man se... noen har sagt til meg at de er munnrugere, så jeg har ikke engang tenkt tanken at de ikke er...! De okkuperer en hule som de graver og herjer i, så da gjemmes de nok inni der.
Mona O: Jeg skjønner selvsagt at sjansene er små for yngelen så lenge vi ikke har dem i eget kar, men vi har bare to små kar på ca 20 liter, og er redd for at det skal bli vanskelig å få dem til oppi der, samt at de fort vil vokse ut av det. Vi har heller ikke ambisjoner om å oppdrette disse, men det er rart med det, når man ser sånne småtasser får man en liten ansvarsfølelse, og et ønske om å tilrettelegge etter beste evne.
Kan jo være en og annen småtass vokser opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap