Fødekar eller ikke..?

De to guppyjentene mine er gravide..! Yippi! MEN... Jeg har lest litt i forumene her der ingen anbefaler det. Venninna mi har brukt det hele tiden og alt har gått fint heele tiden. Så, hva skal jeg gjøre?
det spørs på hvilke andre fisker du har med guppyene dine, fks har du scalarer eller andre rovfisk er fødekar greit for å få leve opp noen yngel, men har du fks bare levendefødene med noen maller og tetraer er det best å bare kjøpe en hurtigvoksende plante med små bladet og la yngelen gjemme seg der =) så overlever en delm samt yngelen får vokse i karet, som vil gjøre dem flottere, en hvis de skulle vokst opp i et lite fødekar.
Det som er faren med fødekar er att sirkulasjon der blir for liten, så det dannes giftstoffer i vannet + att det blir for lite oksygen i vannet.

De fleste har nok erfaring med att fiskene dør fort i fødekasse. Hunnene blir også lett stresset der og kan holde igjen ungene slik att både hun og ungene dør
Det er bare tre andre guppys i akvariet. Er redd mammaene eter opp ungene i hovedakvariet...
hun vil ikke klare å ete dem om du har godt med planter, da gjemmer de seg raskt og mor vil være mindre stresset om hun får føde i fred mellom plantene og vil da ikke spise yngelen.
Jeg har to planter med tre - fem blader. Ikke særlig stort akvarium heller. 40-50l ?
Javamose er det beste for yngelen sin del. Der har de perfekt skjul for glupske mødre
Tror jeg skal vente med å gjøre noe som helst med karet før den første fisken har føda. Hvor lenge går de gravide?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap